Overslaan en naar de inhoud gaan
nood
Sommige schepen liggen al twee weken te wachten, terwijl er geen boodschappen kunnen worden gehaald. Foto's ASV

‘Binnenschepen in nood bij Moldavische haven’

Schippersvereniging ASV bekommert zich om de bemanning van enkele schepen bij de Moldavische binnenhaven van Giurgiulesti, gelegen aan de Donau. Zij zijn al tijden verstoken van vers water en voedsel, omdat men zich daar niet vrij mag bewegen. De Nederlandse ambassade is benaderd, maar die reageert niet. Een van de schippers heeft daarom de ASV gevraagd om de aandacht op de nijpende situatie te vestigen.

Omdat men is uitgeklaard uit Roemenië en nog niet is ingeklaard in Moldavië kunnen de schepen nergens heen. Op dit moment liggen er schepen tussen 11 en 14 dagen te wachten om in Giurgiulesti te laden – aan de grens met Oekraïne. Het drinkwater raakt op en het eten raakt op. De bemanning kan nergens boodschappen doen, omdat men dan illegaal aan land zou gaan. De bemanningsleden staan nergens ingeschreven.bakken

Ook is het niet mogelijk om personeel op een normale manier te wisselen. Het lijkt vooralsnog zo goed als onmogelijk personeel te wisselen, al is men er hard mee bezig. Als het al zou lukken, kost dat overigens veel geld. Men mag namelijk ook niet de haven in met het schip om personeelsleden te wisselen. Theoretisch kan men voor veel geld  gebruikmaken van de havenboot, maar die is heel de dag bezig met havenwerk en in de avond en nacht vaart deze niet. Daarbij komt dat men hiervoor contant geld moet betalen.

Spoedgeval

De Nederlandse schipper van ms Seoscandes heeft aan de ASV gevraagd om hier in Nederland de aandacht op te vestigen. “Het lijkt ons een heel vreemde gang van zaken en stellen dat hierbij aan de orde. Het mag duidelijk zijn dat hier sprake is van een spoedgeval”, stelt de ASV vast. “Volgens artikel 13 van de mensenrechten zouden bemanningsleden vrij aan land mogen en ook vrij mogen reizen naar huis en werk. Het betreft meerdere schepen van diverse nationaliteiten.”

Volgens ingewijden die ter plekke bekend zijn, is er niet zo veel bijzonders aan de hand omdat zulke lange wachttijden daar normaal zijn. Er kan immers maar één (graan-)schip tegelijk in de haven worden afgehandeld. Dan moet er van tevoren ook meer proviand worden ingeslagen. En de bemanning krijgt gedurende de wachtdagen ook gewoon doorbetaald.

leaderboard