Overslaan en naar de inhoud gaan
twente
De hoofdrolspelers toosten op een geslaagde afronding van het miljoenenproject, met als vierde van links minister Harbers.  

Megaproject verruiming Twentekanalen afgerond

Minister Harbers (IenW) is vandaag aanwezig geweest bij de feestelijke afronding van de jaren durende werkzaamheden voor de verruiming van de Twentekanalen. De aannemerscombinatie Van Oord, Hakkers en Beens hield een bijeenkomst aan het kanaal, bij Zwaaikom XL en tegenover de CTT-containerterminal van Almelo.

boot
Tijdens de officiële handeling klonken diverse scheepshoorns.

De verbrede en op diepte gebrachte zijtak naar Almelo is geschikt gemaakt voor schepen van 110 meter en 2,8 meter diepgang. Zo is er een miljoen kuub aan slib uitgebaggerd. Op enkele werkzaamheden in de haven van Hengelo na is het miljoenenproject nu gereed. Dit moet veel meer scheepvaart opleveren, dat dagelijks 900 vrachtwagens van de weg gaat houden en uiteindelijk 5100 nieuwe arbeidsplaatsen in de regio oplevert.

Naast het aanpakken van de sluizen en opwaardering van deze natte transportas verzorgt het kanalenstelsel uit 1938 – een werkverschaffingsproject - ook de watertoevoer voor heel Twente en heeft nu tevens de natuurfunctie extra glans gekregen. Zo is er 35 kilometer damwand vernieuwd, waarbij twee nieuwe zwaaikommen werden gemaakt en is er 12 kilometer natuurvriendelijke oever bijgekomen met wel 200 fauna-uitstapplaatsen. Apart vermeldenswaard is nog wel dat de hele klus zonder persoonlijke ongelukken is uitgevoerd.

harbers
Hoofdingenieur-directeur Oost-Nederland van Rijkswaterstaat, Marjolijn van de Zandschulp en de minister leggen de eerste puzzelstukjes van het projectbord. Foto Feike Faase

Het officiële Twentekanaal loopt van Eefde (bij Zutphen) via Hengelo naar Enschede, met een aftakking naar Almelo. Daarom spreekt men ook wel van de Twentekanalen. Het kanaal tussen Eefde en Enschede is 47 kilometer lang en in de zijtak 16 kilometer lang. Het totale hoogteverschil tussen Zutphen en Enschede is rond de 20 meter. Om dat verschil te overbruggen, zijn er in het Twentekanaal drie schutsluizen gebouwd. In de zijtak naar Almelo bevinden zich geen schutsluizen. Jaarlijks passeren 12.000 vracht- en 1.500 recreatieschepen deze kanalen. Verwacht wordt dat dit op termijn groeit naar jaarlijks 20.000 vrachtschepen.

 

 

leaderboard