ING: ‘Restcapaciteit van de binnenvaart droogt op’
Ook in het huidige minder gunstige economische klimaat blijft personeelstekort de grootste belemmering voor bedrijven in de transport- en logistieksector, zo meldt ING Research. In de binnenvaart wordt de capaciteit schaarser, vooral door minder schepen en een beperking van hun inzet.
Volgens schattingen van scheepsmakelaars zijn inmiddels zo’n 250 schepen uit de West-Europese vloot naar het Donaugebied verkocht, om onder meer Oekraïense lading te gaan verschepen. In combinatie het lage aantal nieuwe schepen dat na 2010 in de vaart kwam en kleinere schepen die eruit gaan, zorgt dit ervoor dat de vervoerscapaciteit onder druk staat. Bovendien kan de vloot minder efficiënt worden ingezet.
Zo is in de tankvaart meer scheepscapaciteit nodig voor het apart vervoeren van meer soorten (bio-)brandstoffen en zorgt het naderend verbod op varend ontgassen ervoor dat tankers vaker stilliggen. Ook kan extreem laagwater op de Rijn in 2023 terugkeren. Door relatief warm winterweer vindt de ‘smeltpiek’ eerder plaats, wat in de loop van de zomer voor laag water en een lagere beladingsgraad van schepen kan zorgen.
Vervoerstarieven
“Doordat verladers van onder andere de extra kolen voor Duitsland meer inzetten op vervoerszekerheid, zal de krappere capaciteit naar verwachting meer invloed hebben op de omzet dan de zwakkere vervoersvraag en houden de vervoerstarieven sterker stand dan in het verleden”, zo meldt ING Research in het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek.
Opnieuw uit het rapport: “In de binnenvaart zullen de tarieven naar verwachting terugzakken – zeker als laagwater uitblijft. Maar los daarvan wijzen meerjarige contracten erop dat de vervoerstarieven in 2023 flink hoger zullen blijven dan voor 2022. De brandstofkosten (afhankelijk van contract voor rekening van charteraar/opdrachtgever of niet) starten 2023 lager dan gemiddeld in 2022, maar met name laagzwavelige gasolie (MGO) - ook richtinggevend voor de binnenvaart - blijft nog wel een stuk duurder dan voor 2022.”