Overslaan en naar de inhoud gaan
Zo kan het ook: Over erwtensoep, de afwas en olie-additief

Zo kan het ook: Over erwtensoep, de afwas en olie-additief

Kom je aan boord of in de werkplaats bij een binnenvaarder, tien tegen één dat je een boterham of een kom soep mee eet. Zo gaat dat. Uniek. En iets om trots op te zijn, want dat kom je nergens anders ter wereld tegen. Maar die kom soep, die leverde een mooie discussie op!


“Rob, als ik nou een pan erwtensoep maak en de soep invries, blijft die soep dan lekker?”, was de vraag. “Ja, voor een paar weken zeker”, gaf ik terug. “En als ik dan die soep na een week ontdooi, zou je die dan hierin gooien en opwarmen?”


Alex liet een lege, maar niet afgewassen pan zien - waar duidelijk erwtensoep had ingezeten. “Nee, natuurlijk niet. Da’s toch vies en zonde van je werk?!”, zei ik terug. Malle schipper. “Nou, waarom gooien we dan allemaal dure, verse olie in onze motoren, zonder de boel schoon te maken? Heb je daar wel eens over nagedacht? Die nieuwe olie is al vies voordat je één klap hebt gedraaid!” Ik schoot in de lach. Een beter vergelijk had ‘ie niet kunnen maken, en hij had volkomen gelijk!


Waarom additief
Het brengt ons naar de kern van de discussie die we hadden: olie-additieven die de olie-standtijd verlengen. Zoals wel eerder in deze krant aangegeven, levert bijvoorbeeld Archoil AR9100 aanzienlijke standtijdverlenging van de olie op, waarbij tussentijdse olie-analyses feilloos de conditie van de olie aangeven, zodat we ook tijdig zien wannéér de olie dan echt ververst moet worden. Scheelt zomaar één, twee tot soms vierduizend draaiuren meer met dezelfde olie. Kost minder, kost minder filters ook en je houdt de milieubelasting (veel minder afgewerkte olie) ook tegen. 


Dat olie-additieven werken, staat buiten kijf. Maar hoe ga je ermee om? Als je Archoil AR9100 toevoegt aan je verse olie, voeg je een op Boron gebaseerde formule toe die een aantal dingen doet: Boron minimaliseert de wrijvingsweerstand, is zeer slijtvast bij hoge belasting en neemt warmte zeer gelijkmatig op. Daarbij binden Boron-deeltjes op nano grootte zich ín het metaal en houden zo passingen en toleranties onveranderd. Omdat deeltjes zich binden met het metaal is er altijd een smeerfilm voorhanden, ook na dagen stilstand.


Omdat nanotechniek zich bindt ín het metaal, ondergraaft deze techniek óók de carbonafzetting, oftewel de koolvorming in de verbrandingsruimte; achter de zuigerveren, onder de zuigerpetten, in de carterpan, kortom: in de hele motor. Dat betekent dat bij de eerste keer de olie sneller zal vervuilen, er komt namelijk nogal wat rommel los, zeker bij oudere motoren of motoren die zelden op vollast draaien. Meestal moet je na 500 draaiuren nog een keer verversen, waarna de olie echt 2500 draaiuren of meer meekan. 


Schoonmaken
Het gaat mij om het moment van de eerste keer olie-additief toevoegen. Waarom een duur additief toevoegen, als de motor nog niet schoon is. Denk aan die niet afgewassen pan erwtensoep. En als je GEEN olie-additief wilt gebruiken, ook goed, maar dan gooi je dus mooie, nieuwe, verse en dure smeerolie in een vuile motor. Dus: motorcleaner gebruiken!
Een motorcleaner (ik neem Archoil AR2300) levert wel wat op. Deze cleaner verwijdert op niet-agressieve wijze carbon, lak, aanslag en sludge uit grote motoren, hulpmotoren, thrusters, differentiëlen en hogedruk hydrauliek. Daarbij worden o-ringen niet aangetast en blijven filters functioneren. Ideale cleaner om daarna nieuwe olie in te zetten. In een verhouding van 1:16 tot 1:30 kun je deze toevoegen aan de smeerolie. Draai er nog een dag of twee à drie mee (20 tot 30 uur) en dan olie wisselen. Je schrikt je een hoedje, want de olie is écht zwart. Logisch, want alle rommel komt mee. 


Kost dat?
Voordeel - of je nou additief gaat gebruiken of niet - doordat de motor weer lekker fris is, past alles ook weer zoals de motorfabrikant het heeft bedoeld. Dus je zult merken dat de motor zuiniger en mooier loopt en minder rookt. Zo’n toevoeging kost éénmalig tussen de 30 à € 36 euro per liter, waarna je 1:16 tot 1:30 moet toevoegen. Dus met 200 liter carterolie gaat er 12,5 tot 6,7 liter cleaner mee. 


Dat is ergens tussen de 250 en 350 euro investering, om 800 euro aan oliewissel en filters uit te sparen. Want je gaat van 500 naar 1000 draaiuren, met alléén een cleaner. Als je dan ook Archoil AR9100 gaat gebruiken, kom je op een veelvoud van dat bedrag, omdat je standtijd 4 tot 6 keer langer wordt. Valt mee, want je brandstofverbruik en verlengde olie-standtijd verdienen dat dus makkelijk terug. Denk er maar eens over, geniet van de erwtensoep!



“Zo kan het ook” is een bijdrage van nC Marine waarin oude, nieuwe, andere, maar vooral betere en kosteneffectieve toepassingen vanuit de praktijk worden besproken, waarmee u als binnenvaarder verder kan.  

 

leaderboard