Overslaan en naar de inhoud gaan
Column Zo kan het ook

ZO KAN HET OOK: Drie redenen om een brandstofsysteemreiniger te gebruiken

Het maakt niet uit welk type dieselolie u koopt en ook al koopt u het van het beste station dat er bestaat; er zit altijd een beetje meer in dan waar u voor betaalt. De verontreiniging in brandstof is de reden waarom alle scheepsmotoren die op dit moment onderweg zijn, nog steeds zijn uitgerust met brandstoffilters.

Verontreinigingen kunnen zich ophopen in uw brandstofsysteem en problemen veroorzaken. Een deel van de vervuiling zal zich nestelen op de bodem van uw bunkers, in de brandstofleidingen en rond uw brandstofdrukregelaar. Het echte probleem zal komen van de aanslag op uw brandstofinjectoren, de koolvorming rond de zuigerveren en de aanslag op de waaier in de turbo. Daar is vrij eenvoudig wat aan te doen: af en toe een cleaner in de brandstof doen.


Wat doet een brandstofsysteem-reiniger?
Er is een aantal zaken die uit de motor en het brandstofsysteem moeten worden gereinigd: Koolafzetting, verbrande olie, lakvorming en water. Om deze vervuiling de baas te kunnen bevatten de goede brandstofsysteemreinigers één of alle van de volgende ingrediënten:


• Polyisobuteen (PIB) elimineert water uit het systeem en voorkomt nieuwe aanslagvorming.
• Polyisobutyleenamine (PIBA) schrobt het brandstofsysteem en verwijdert alle bestaande lakafzettingen.
• Polyetheramine (PEA) is het krachtigste reinigingsmiddel en is efficiënter in het reinigen van uw brandstofsysteem dan zowel PIB als PIBA.


Er zijn diverse cleaners op de markt, waarbij wijzelf werken met Archoil AR6400-D, omdat het PEA en brandstof-gebaseerde katalysatortechniek gebruikt die het verbrandingsproces overleeft en nog steeds actief is ná de verbranding om afzettingen te verwijderen. Ook draagt het een smeermiddel in zich die bij de huidige ultra laagzwavelige brandstoffen prima functioneert.


Reden 1: Schone verstuivers
Uw brandstofinjectoren zijn ontworpen om een hogedruk nevel van brandstof in uw inlaatlucht af te leveren. Langzaam zal zich een vuilafzetting opbouwen, waardoor de injectoren gaan storen. Een kleine obstructie van de brandstofstroom zal de kenmerken van de brandstofmist in uw motor veranderen.
Brandstof die minder goed wordt gemengd met de inlaatlucht door een matig stromende injector, is moeilijker te ontsteken en verbrandt minder efficiënt. Dit is de oorzaak van het afnemende brandstofrendement dat u ervaart, evenals moeilijkere starts, minder vermogen, meer rook en een slechter stationair lopende motor.


Reden 2: Schone turbo
Een turbo wordt in wezen aangedreven door uitlaatgassen. Deze gassen zijn het resultaat van het verbrandingsproces en bevatten deeltjes, koolwaterstoffen en zelfs olie die in het systeem zijn binnengedrongen.
De deeltjes hopen zich op aan de hete kant van de turbo. De koolstof kan zich ook op de afvalpoort ophopen, wat problemen oplevert voor de turbo-actuator bij het regelen van de boost. De waste-gate kan dan vasthouden, wat betekent dat het relais die de actuator aanstuurt, wordt beïnvloed omdat hij probeert meer stroom te trekken dan waarvoor hij is ontworpen. De ECU signaleert deze situatie, waardoor de motor in ‘slappe’ modus wordt gezet en nog maar een beperkt toerental kan draaien.
Afzettingen in het brandstofsysteem en verbrandingsgebied zullen resulteren in een lagere kwaliteit van verbranding, hetgeen resulteert in extra koolwaterstoffen die zullen neerslaan in de naverbrandingsgebieden zoals de turbo. Als u ongelukkig genoeg bent om een turbo met diagnose ‘overmatige koolstofopbouw’ te hebben, weiger dan beleefd elke suggestie dat de turbo moet worden vervangen - tenzij bewezen is dat de eenheid defect, beschadigd of overmatig versleten is. Overmatige koolstof valt niet in een van deze categorieën. Dus begin met een cleaner en bekijk of de turbo weer opknapt, alvorens aan dure reparaties te beginnen.


Reden 3: Schone zuigerveerringen
De zuigerveer is een essentieel zuigeronderdeel en de aantallen en functionaliteit ervan verschillen. Er worden zuigerringen van het compressietype gebruikt om de verbrandingskamer af te dichten en er zijn wisserringen eronder geïnstalleerd om de afzettingen van de voering af te vegen en olie over het oppervlak van de voering te verdelen.
De compressieringen zorgen voor afdichting boven de zuiger en voorkomen gaslekkage aan de verbrandingszijde. Deze veerringen bevinden zich in de eerste groeven van de zuiger. De primaire functie van deze ringen is om de verbrandingsgassen af te dichten en warmte van de zuiger over te brengen naar de zuigermuren.
Koolafzetting in de groeven van de zuigerveren verstoren de passing. Een verstoorde passing van de zuigerveren zal de efficiëntie van de motor drastisch doen afnemen, omdat er een oneven of mindere compressie tussen de verschillende cilinders optreedt voor verbranding. Er zouden verbrandingsgassen naar het carter kunnen ontsnappen. Olie uit het carter kan nu ook in de verbrandingskamers komen. Gebruik een cleaner. Die houdt de groeven schoon. En: schone groeven betekent langer schoonblijvende smeerolie.


Het eindresultaat
Wie regelmatig een cleaner of een brandstofadditief gebruikt, wordt daar voor beloond. Gooi bijvoorbeeld na elke 2000 draaiuren een hoeveelheid cleaner in de gasolie in een 1:200 ratio. Dat is 5 liter per kuub gasolie. Heb je bijvoorbeeld nog 5 ton gasolie in de bunker, vul dan 25 liter cleaner bij en draai 3 kuub behandelde gasolie weg, dan heeft het additief zijn werk gedaan. Even een paar uur hoog in toeren draaien tijdens het reinigen, verbetert het eindresultaat. 25 liter Archoil AR6400-D kost circa 520 euro.

Dit levert het volgende op:
• Het brandstofverbruik herstelt weer naar de fabrieksspecificatie;
• Verstuivers gaan tot 4 keer langer mee;
• Smeerolie blijft langer in conditie;
• Turbo blijft schoon;
• Motor rookt minder, minder schadelijke uitstoot;
• Motor start lekkerder, loopt mooier.

Voor verdere informatie en referenties omtrent deze technieken of Archoil AR6400-D kunt u contact opnemen met nC Marine, via netherlands@nc-marine.com of www.nc-marine.com.

‘Zo kan het ook’ is een bijdrage van nC Marine waarin oude, nieuwe, andere, maar vooral betere en kosteneffectieve toepassingen vanuit de praktijk worden besproken, waarmee u als binnenvaarder verder kan.  

leaderboard