Overslaan en naar de inhoud gaan
vignet

Zó blijft RVS en aluminium lang mooi

Als we langs de kanalen en rivieren rijden, op de pont staan, meevaren of aanleveren bij de werf of sluis valt het altijd weer op hoeveel moeite er aan boord wordt gedaan om het geheel netjes en strak te houden.

Boeiing streeploos in de verf. Stuurhutdeur van RVS of strak in de lak. Uitlaatpijpen glimmend gepolijst. Denneboom in de glans. Gangboorden netjes en schoon. Liefst de bolders helemaal, maar toch zeker de petten, afgelakt. En ga maar verder.

Moeilijker zijn de luikenwagens, het lierwerk, de ankers en de berghouten en opgelaste stringers. Kortom: alles waar water blijft staan en vuil een plekje kan vinden. En corrosie opduikt. Ook op RVS en aluminium.

Het zou mooi zijn als al dat werk ook wat langer zichtbaar blijft. Het kost, zowel in tijd als in geld uitgedrukt, best een hoop, al dat polijsten en poetsen. Voor RVS en aluminium is polijsten en poetsen de manier om de zaak er netjes uit te laten zien. Door warmte, zout, zuur en roet wordt ons gepoets en gepolijst echter snel tenietgedaan.

rvs

Gelukkig zijn er vandaag de dag goede matrix-vormende verzegelingen te verkrijgen, die zowel direct op het materiaal zelf kunnen worden gezet of over een verflaag heen. Deze zogenaamde sealants beschermen de oppervlakken tegen bijvoorbeeld zout, vocht, krassen, dof worden, UV-invloeden en verkleuren. En omdat ze water en lucht volledig buitensluiten en ook nog eens chemisch resistent zijn, heeft corrosie veel minder kans. Dáár moeten we meer van weten!

Principe

Matrix-vormende verzegeling. Zo! Wat is dat dan? En waarom zou ik dat aan boord willen hebben? En wat kost dat? Hoop vragen tegelijk, en hier komen de antwoorden:

Een matrix-vormende verzegeling is een eindbewerking en kan op elk materiaal worden aangebracht. De verzegeling wordt als een flinterdunne kwartslaag opgezet op RVS of aluminium en vormt vervolgens een chemische verbinding met het oppervlak. De kwartslaag wordt dus één met het oppervlak.

Functie

Die matrix kan naar keuze diverse eigenschappen meegeven aan het behandelde oppervlak. Een beproefde combinatie zijn de zogenoemde polysilazane quartz coatings, zoals bijvoorbeeld de nC ProTect 4400 en nC Protect 4600 sealants. Dit type coating heeft een aantal kenmerken:

•             Voltransparant

•             Een extreem hoge hechtingskracht

•             Een waterdicht oppervlak

•             Flexibel bij lage temperaturen

•             Slag- en krasvast

•             Kleurverdiepend

•             Satijn of hoogglans

•             Immuun voor corrosieve invloeden als water, zuurstof, zout, warmte of chemicaliën

•             Vuil- en oliewerend

rvss 

 

Foto hierboven: Het mooiste en direct zichtbare zijn de kleurverdiepende eigenschappen. Een verschoten roestvrijstaal of aluminium oppervlak weer oppoetsen is mooi, maar daarna de verzegeling eroverheen en het materiaal knalt je tegemoet. 

De bovenstaande eigenschappen leveren ook daadwerkelijk wat op. Door het zeer robuuste karakter blijft uw materiaal veel langer in topconditie. Dat scheelt een hoop bijwerken, tijd en geld. Schoonmaken kan vaak alleen al met water af, maar als de luiwagen eraan te pas moet komen, zal uw lak zeer lang haar glans behouden als een sealant is aangebracht. Het inbijten van roet, kunstmest, zuur, zout of van uitwerpselen van vogels komt niet meer voor.

Door het krasvaste karakter blijven ook de uitlaat, de buitendeuren en eigenlijk al het RVS en aluminium mooi strak en glanzend. En vergeet uw bijboot niet. Of het wit uitgeslagen kunststof. Want een aantal sealants haalt ook de kleuren weer op. 

Kosten

Sealants kun je heel dun opbrengen. Met 250 milliliter doe je al 15 tot 20 vierkante meter. Dit komt neer op circa 11,25 euro per m². Groot voordeel: het is geen wax, geen tijdelijke oplossing. Sealants gaan zeer lang mee. Een goed opgebrachte laag nC® ProTect 4400 Hull Sealant houdt het makkelijk acht tot tien jaar uit. En het materiaal eronder dus ook.  

Intussen zijn er door de jaren heen diverse onderdelen op schepen met deze coatings uitgerust. Voor verdere informatie en referenties omtrent deze technieken of applicatie kunt u contact opnemen met nC Marine, via r.vanhoorn@nc-marine.com of www.nc-marine.com 

‘Zo kan het ook’ is een bijdrage van nC Marine waarin oude, nieuwe, andere, maar vooral betere en kosteneffectieve toepassingen vanuit de praktijk worden besproken, waarmee u als binnenvaarder verder kan. 

leaderboard