Overslaan en naar de inhoud gaan
logo

RECHT IN ZICHT: Een kat in de zak… (deel 1)

Kasper en Ron de Bruine varen al jaren samen. Ze hebben plannen voor een nieuw schip. Via via komen ze er achter dat de ‘Desiree’ te koop staat, een mooi schip wat precies in hun straatje past.

Kasper en Ron nemen contact op met de verkopend makelaar van de ‘Desiree’ en die brengt hen in contact met de eigenaar Henk Horsman. Een bezichtiging wordt geregeld. Alles ziet er prima uit. Na een paar gesprekken met boekhouder en bank besluiten de jongens een bod te doen. Na onderhandelen worden Kasper, Ron en Henk het eens en wordt het voorlopig koopcontract getekend. Het schip wordt bij de notaris gepasseerd en op 1 februari 2017 gaan Kasper en Ron met de ‘Desiree’ varen.

Na een paar reizen komen ze er achter dat het schip de nodige problemen heeft. De hoofdmotor en de luikenkap hebben kuren. Er zijn zo veel problemen dat Kasper en Ron zich afvragen of ze geen kat in de zak gekocht hebben en of er niet veel meer mis is met het schip dat verkoper Horsman niet heeft gemeld. Ze gaan langs bij hun advocaat mr Specialis om te vragen hoe het zit met de koop van een schip en problemen die na verkoop aan het licht komen.

De wet zegt om te beginnen dat een verkocht iets, in dit geval een schip, aan de overeenkomst moet voldoen. Als in de koopovereenkomst de garantie is opgenomen dat het schip met uitstekend werkende hoofdmotor en prima werkende luikenkap wordt geleverd, moeten hoofdmotor en luikenkap het ook goed doen. Vaak staat in de akte van levering dat het schip wordt gekocht “as is, where is”. Deze bepaling houdt in dat het schip wordt geleverd inclusief alle verborgen gebreken. Let er daarbij op dat er enige tijd kan liggen tussen het moment van sluiten van de koopovereenkomst en het moment van passeren van de akte van levering.

Verborgen gebreken zijn gebreken die de verkoper niet kende. Als de verkoper weet dat er bepaalde zaken aan het schip niet in orde zijn, moet hij daarvan melding maken. Als hij dat niet doet, schendt hij zijn mededelingsplicht. Verkoper heeft in de volgende gevallen een mededelingsplicht:
1. de verkoper wist, dan wel had moeten weten hoe het zat;
2. de verkoper wist, dan wel had moeten weten dat dit punt voor koper heel belangrijk was;
3. de verkoper had er rekening mee moeten houden dat de koper met betrekking tot een belangrijk punt een verkeerd idee had, en
4. de verkoper was naar verkeersopvatting gehouden om de koper juist te informeren.

De koper moet zelf ook iets doen; hij heeft een onderzoeksplicht. Als gebreken zijn gezien, of hadden kunnen worden gezien bij deugdelijk onderzoek door een expert, dan zal er geen sprake zijn van een verborgen gebrek.

Het is heel belangrijk om in de onderhandelingsfase duidelijk tegen elkaar te zijn over de verschillende verwachtingen die men kan hebben over gebruik, aard en staat van het schip.

(Wordt vervolgd)

Ynke Ooijkaas is advocaat bij Boonk Van Leeuwen Advocaten te Rotterdam en gespecialiseerd in vervoers-, binnenvaart- en handelsrecht. Ze geeft juridische ondersteuning aan diverse binnenvaartorganisaties alsook aan de zogenaamde ‘bruine vloot’.

leaderboard