Overslaan en naar de inhoud gaan
Het verschil tussen aandacht en aansprakelijkheid

RECHT IN ZICHT - Het verschil tussen aandacht en aansprakelijkheid

Henk Boom van het ms Waarheid ligt voor onderhoud bij scheepswerf De Geuze, een werf waar hij heel zijn leven al komt en het personeel kent. De meesten werken er al jaren. Een goede bekende is Louis, een al wat oudere lasser.

De ‘Waarheid’ ligt droog en Louis is op een steiger aan de buitenkant aan het werk, als Boom een vreselijke gil hoort. Hij rent ernaar toe en ziet Louis op de grond liggen. Die is van de steiger gevallen en heeft de slijptol waarmee hij aan het werk was, in zijn been gekregen. Er wordt snel gehandeld: de ambulance wordt gebeld, de BHV-er verleent eerste hulp en Louis wordt afgevoerd. Boom is enorm aangedaan.

Tijdens zijn verblijf op de werf volgt Boom op de voet hoe het met Louis gaat. Hij bezoekt hem in het ziekenhuis en later thuis, hij neemt bloemen mee en is oprecht betrokken bij hoe het nu verder moet met Louis. Als hij op een middag bij Louis langskomt, zit er een man bij hem aan tafel. Hij stelt zich voor als Pieters, letselschadespecialist. Boom, Pieters en Louis praten over wat er gebeurd is, hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe het nu met Louis gaat.

Henk geeft aan dat hij zich best wel een beetje verantwoordelijk voelt voor het ongeluk. Het gebeurde tenslotte terwijl Louis op zijn schip bezig was. Pieters vraagt of het goed is als hij iets op papier zet. Heeft hij het goed begrepen dat Boom aansprakelijkheid erkent? “Nou”, zegt Boom, “ik vind het echt vreselijk wat er gebeurd is”. Pieters vraagt Boom wie zijn verzekeraar is en of hij die op de hoogte heeft gebracht. Hij laat Boom de verklaring tekenen en dankt hem hartelijk voor de medewerking. De heren praten nog even rustig door.
Een paar dagen later krijgt Boom een telefoontje van Adam, zijn contactpersoon bij de verzekering. Die is boos: wat heeft hij nóu gedaan! Boom is zich van geen kwaad bewust en vraagt wat er aan de hand is. Adam legt het uit: Ze hebben een brief van Pieters waaruit blijkt dat Boom zonder overleg met zijn verzekeraar de aansprakelijkheid voor het ongeval  heeft erkend. Wellicht denkt Boom dat hij daarvoor een beroep kan doen op zijn verzekeraar, maar die dekking is er niet!

Benadeeld

Door zomaar, zonder overleg, aansprakelijkheid te erkennen, heeft Boom de positie van de verzekeraar ernstig benadeeld. Volgens de polis is dat een reden dekking te weigeren. Als Boom zich (moreel) verantwoordelijk voelt voor de gevolgen van het ongeval is dat prima, maar dan mag hij de kosten zelf betalen.
Voorlopig is er geen enkele reden waarom Boom juridisch aansprakelijk zou zijn en zijn verzekering dekking moet verlenen. Eerst moet duidelijk worden wat de oorzaak van het ongeluk was en wat de gevolgen voor Louis zijn. Daarna kan er volgens de verzekeraar verder worden gepraat. Maar het is dus niet zo handig om zonder overleg met je verzekeraar te zeggen dat jij je schuldig voelt over een ongeval…

Ynke Ooijkaas is advocaat bij Boonk Van Leeuwen Advocaten te Rotterdam en gespecialiseerd in vervoers-, binnenvaart- en handelsrecht. Ze geeft juridische ondersteuning aan diverse binnenvaartorganisaties alsook aan de zogenoemde ‘bruine vloot’.

leaderboard