Overslaan en naar de inhoud gaan
vignet

RECHT IN ZICHT - Het coronavirus: recht op loon of schadevergoeding?

Ook Mr Specialis krijgt veel vragen over de zakelijke gevolgen van het coronavirus en geeft antwoord op een aantal veel voorkomende vragen, zoals: heeft een werknemer die wegens milde klachten thuisblijft ook recht op loon?

In Europa is het op dit moment over het algemeen zo dat iedereen die verkouden is, hoest, keelpijn of koorts heeft, thuis moet blijven. In een aantal landen geldt een strenger regime en mogen mensen niet reizen of zelfs naar buiten. Wanneer een werknemer in staat is zijn werk te doen, maar door overheidsmaatregelen niet aan het werk kan, heeft hij toch recht op loon. De werknemer kan ook niet verplicht worden vakantie op te nemen.

Onvoldoende werk, dan toch recht op loon?
Ook wanneer er onvoldoende werk is, heeft een werknemer in beginsel recht op loon. Werkgevers kunnen wel een beroep doen op de nieuwe Tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Ze kunnen bij het UWV een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten tot maximaal 90 procent van de loonsom. Voor een succesvolle aanvraag geldt dat, vanaf 1 maart, sprake moet zijn van een omzetverlies van minstens 20 procent. Het gaat dus niet om  werkvermindering, maar om omzetvermindering. (https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/)

Moet mijn werknemer zich laten testen voordat hij naar boord komt?
Het is verstandig uw personeel, voordat zij naar huis, dan wel naar boord komen, nationale grenzen passeren, hun temperatuur te laten meten. Bij veel grenspassages bestaat de kans dat er temperatuurcontroles worden uitgevoerd - met het risico dat, wanneer de temperatuur boven de 38 graden ligt, de persoon de verdere toegang wordt geweigerd of ter plaatse in quarantaine wordt geplaatst.

We weten niet wat de toekomst brengt; kan ik iets doen om nu mijn rechtspositie zo sterk mogelijk te maken?
Dit zijn bijzondere tijden. Van iedereen wordt aanpassingsvermogen en flexibiliteit verwacht. In beginsel kan niemand iets aan deze bijzondere situatie doen. Wel kan van iedereen worden gevraagd er zo goed mogelijk mee om te gaan en zich te houden aan de adviezen van de overheid.

Werkgevers en werknemers moeten redelijk zijn, elkaars belangen in het oog houden en samen kijken of een voor beide partijen goede oplossing gevonden kan worden. Het is altijd goed ‘een dossier’ op te bouwen: laat zien wat u gedaan hebt, leg alles vast in mails of prints van app-contacten.

Ik ben afloskapitein. Mijn opdrachtgevers zeggen opdracht af, terwijl er al afspraken waren gemaakt. Kan ik de schade verhalen?
De wet is duidelijk: overeenkomsten moeten worden nagekomen. Maar de wet zegt ook dat er alleen een plicht tot vergoeding van de schade is, als er iemand een verwijt kan worden gemaakt. Wanneer er sprake is van overmacht is er geen verplichting tot vergoeding van schade. Of er sprake is van overmacht, moet van geval tot geval worden bekeken. Als uw reis uitvalt, zou er sprake kunnen zijn van overmacht. Als die reis vervolgens door een andere afloskapitein wordt gedaan, ligt dat anders.

Ynke Ooijkaas is advocaat bij Boonk Van Leeuwen Advocaten te Rotterdam en gespecialiseerd in vervoers-, binnenvaart- en handelsrecht. Ze geeft juridische ondersteuning aan diverse binnenvaartorganisaties alsook aan de zogenoemde ‘bruine vloot’.

leaderboard