Overslaan en naar de inhoud gaan
waal
De nieuwe directeur Albert Visser (links) met eigenaar Marco de Waal op de hefvloer van de overdekte scheepslifthal.

Nieuwe De Waal-directeur Albert Visser: ‘Ik sta graag aan het roer van een mooi familiebedrijf’

De Waal voelt zich als Werkendams bedrijf nauw verbonden met de invloed van de maritieme regio. Als actief WMI-lid is dé specialist in voortstuwings- en manoeuvreertechniek groot voorstander van deze mooie samenwerking als groep. “We versterken niet alleen ons eigen bedrijf maar ook elkaar en dat is mooi”, aldus eigenaar Marco de Waal. Sinds begin dit jaar is Albert Visser aan de slag gegaan als directeur van Machinefabriek De Waal. Aan het roer staan van een mooi familiebedrijf is wat hij het liefst doet. “Er zit zoveel drive en passie achter. Het is belangrijk een klik te hebben met de familie en die voel ik zeker bij De Waal.”

visser
Albert Visser.

“Toen ik in de zomer van 2020 reageerde op de vacature van De Waal en sprak met de recruiter, vertelde hij mij dat ik te jong was voor de functie van directeur”, vertelt Albert (39) met een lach. “Ja, we zochten iemand van vijftig-plus, we wilden immers een ervaren directeur en geen ‘broekie’, cru gezegd”, vult Marco met een glimlach aan. Hij weet immers dat het in de scheepvaart om vertrouwen draait.

Uiteindelijk kwamen er meerdere sollicitanten van diverse pluimage bij Marco langs, maar de juiste kandidaat zat er niet bij. Daarom is besloten om het zoekprofiel aan te passen en toch op zoek te gaan naar een jongere kandidaat. Marco: “We zochten iemand met technische bagage die past bij ons familiebedrijf, iemand die accepteert dat we als familie nauw betrokken zijn bij het bedrijf. Hiernaast dient de directeur verantwoording af te leggen aan ons stak-bestuur.”

In de nieuwe ronde werd Albert alsnog door de recruiter naar voren geschoven. Hij werkte twaalf jaar bij Defensie, waar hij leiding gaf aan diverse eenheden binnen het Regiment Genietroepen. “Ik ben twee keer op uitzending naar Afghanistan geweest, waar we bermbommen moesten opsporen en blootleggen. Dit vond ik een hele dankbare taak en ik ben Defensie dankbaar voor alles wat ik geleerd heb. Maar na twaalf jaar vond ik het genoeg. Ik was ook veel van huis in die tijd.”

Sindsdien werkt hij alweer acht jaar in het bedrijfsleven. Albert deed ervaring op in de havens, onder andere bij DFDS Seaways; het grootste scheepvaartbedrijf van Noord-Europa en Euroports; een van de grootste haven-infrastructuurbedrijven in Europa. Daarna werkte hij bij enkele familiebedrijven, waar Albert erachter kwam dat dit is wat hij het liefste doet. “Er zit zoveel drive en passie achter. Ik heb ook affiniteit met de scheepvaart; mijn opa en oma hebben altijd gevaren en ik heb een oom en tante die nog steeds varen.”

Gedreven boegbeeld

Wat Marco dacht toen hij Albert zag tijdens de sollicitatie? “De gewenste leeftijd klopte. Daarnaast zag ik een gedreven, energiek persoon met leidinggevende ervaring. Iemand die uit ervaring weet wat team-, organisatie- en procesvorming is. Dat voerde de boventoon. Maar dat hebben we ook nodig bij De Waal. Het enige dat ontbrak was een stukje ervaring in de scheepvaart. In een droomsituatie zet je achter elke gewenste vaardigheid een vinkje, maar dat is in de praktijk veelal niet haalbaar. De kennis over scheepvaart en onze producten is aan te leren. Met ons bestuur hebben we uiteindelijk bewust voor Albert gekozen, in de veronderstelling dat het met die kennis van de scheepvaart wel goed zou komen. Albert bleek een goede klik te hebben met de familie en het bestuur. De vertrouwensband groeide al snel. Als directeur ben je het boegbeeld van een bedrijf. Daarom wilden we graag de juiste keuze maken.”

Sterk familiebedrijf 

Albert werkte de afgelopen jaren bij een ander familiebedrijf, waar hij naar eigen zeggen goed heeft geleerd hoe hij dingen wel, of juist niét moet doen. “De kracht en flair van een familiebedrijf moet je naast de karakters van de familie zetten. Als directeur moet je jezelf daar als het ware tussen bewegen. De bedoeling is eigenlijk dat je een soort huwelijk aangaat, waarbij het belangrijk is om te kijken hoe de familie er zelf inzit en hoe je als directeur aansluiting bij de huidige generatie vindt.” In het geval van De Waal is dat inmiddels de derde generatie. Best uniek, want maar weinig familiebedrijven zijn in staat om na de eerste- en tweede generatie nog steeds fier overeind te blijven.

Vierde generatie

 “Zelfs de vierde generatie met Jacco de Waal (20) voorop, als oudste achterkleinkind van oprichter Ko de Waal, is hard onderweg met zijn studie werktuigbouwkunde. Ook dochter Marieke en de beide zonen Twan en Levi, van m'n zus Anneke (mede-eigenaar) komen er straks aan: Vrijwel dagelijks werk ik samen met m'n zwager Rob Hoogendoorn. Een koninklijk bedrijf worden met 100 jaar op de teller, daar gaan we met z'n allen voor”, zegt Marco. “We borgen als familie de continuïteit van het bedrijf en zijn trots lid van FBNed, de landelijke vereniging van volwassen, sterke familiebedrijven.”

Albert Visser vervolgt: “Stabiliteit, kwaliteit, innoveren en investeren; dat zijn de kenmerken van een goedlopend familiebedrijf. Die bereidheid om te innoveren, die ik zie bij De Waal, maakt slagvaardig.” Het verschil met de andere familiebedrijven waar hij werkte? “Ik was niet gewend aan een bestuur waar ik verantwoording aan afleg, dat is heel krachtig geregeld bij De Waal. Ik merk dat de betrokkenheid van de familie groot is. Dat zie ik zeker niet als bemoeienis. Zo reed Ton de Waal (76), de vader van Marco, onlangs nog heen en weer naar Duitsland om een nieuwe machine te bestellen en ging hij vorig jaar naar Italië om een nieuwe draaibank te bekijken bij de fabriek. Daar heb ik veel bewondering voor.”

Intrinsieke motivatie

“Autonomie, betrokkenheid en bekwaamheid zijn voor mij dé ingrediënten van intrinsieke motivatie. Binnen het team van de familie moet ik een stukje autonomie inleveren, daarom wil ik groeien als het gaat om betrokkenheid en bekwaamheid. Dan is mijn eigen motivatie in balans.” Op inhoud heeft Albert naar eigen zeggen nog heel wat te leren. “Het gaat vast even duren voor ik alle finesses weet. Wat betreft de betrokkenheid met De Waal zit het goed. De klik met de familie is er zeker. Ik zie mijn rol zo: ik mag in dit familiebedrijf aan de keukentafel komen zitten, het huishouden regelen en aan de portemonnee zitten. Daar hoort een goede en open verstandhouding bij”. Marco vult aan: “Laatst hebben we samen nog een avondje zitten kletsen over het leven”. Albert met een lach: “Met je benen op tafel en een biertje erbij heb je toch een ander gesprek”.

Veertig Shell-schepen

In zijn functie als directeur begon Albert dit jaar met een kleine aanpassing van de organisatie. “We hebben de structuur en processen onder de loep genomen en versterkt. Het uiteindelijke doel: kortere lijnen, meer snelheid, interne vereenvoudiging en betere teamvorming. Ofwel: met de bestaande mensen en middelen nog beter presteren.” Daarbij viel de nieuwe directeur als het ware met zijn neus in de boter met de mooie order van ConcordiaDamen; De Waal levert voor de veertig LNG-binnenvaartschepen van Shell het complete pakket aan voortstuwings- en manoeuvreerproducten. De opdracht komt voor De Waal neer op veertig dubbelschroevers. Dat betekent honderdzestig roerbladen, veertig stuurmachines, tachtig schroefasinstallaties, honderdzestig Green Award-gecertificeerde binnen- en buitenseals en daarnaast nog vele aanverwante producten zoals remmen, flenzen en stromingskappen.

blue
De Blue Marjan, de eerste van veertig LNG-Parsifaltankers voor VT en Shell.

Blue Marjan

Op 14 juni is het eerste schip, de Blue Marjan, bij De Waal binnengekomen aan de Waalkade. Albert: “Hij is enkele dagen later de lift ingegaan, een historisch moment voor De Waal. Vanaf nu volgt ruim drie jaar lang elke maand een schip. In oktober/november van dit jaar moet het eerste Shell-schip varen.” Naast alle werkzaamheden aan deze schepen, blijven ook de overige opdrachten gewoon doorgaan. De Waal behoudt de betrouwbaarheid, kwaliteit en snelle levertijden die de klanten gewend zijn. De machinefabriek staat immers bekend om de flexibiliteit; ook alle spoed- en reguliere reparatieklussen gaan continu door.

Na de eerste maanden bij De Waal ervaart de nieuwe directeur ‘de enorme bult energie’ die van het bedrijf afstraalt: “De Waal staat goed in de markt en als ik vanuit de verte de torenkranen zie, voelt het als een voorrecht om onderdeel van dit team te zijn en er leiding aan te mogen geven.” 

leaderboard