Overslaan en naar de inhoud gaan
Fiscale voordelen elektrische auto van de zaak

Fiscale voordelen elektrische auto van de zaak

De afgelopen jaren is het aantal elektrische auto’s in Nederland fors toegenomen. Zo is de Tesla bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit het straatbeeld op een willekeurig bedrijventerrein. Dit komt mede door de forse fiscale voordelen van het elektrische rijden. Deze fiscale voordelen zijn echter aan verandering onderhevig.

In dit artikel praten wij u bij over de fiscale voordelen van een elektrische auto van de zaak.

Bijtelling
De standaard bijtelling voor een auto van de zaak bedraagt 22 procent. Voor elektrische auto’s geldt in 2019 een bijtelling van 4 procent tot een cataloguswaarde van 50.000 euro en een bijtelling van 22 procent over het bedrag daarboven. De bijtelling staat vast voor een periode van vijf jaar.

Vanaf 2020 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s 8 procent over de eerste 45.000  euro van de cataloguswaarde, en 22 procent over het bedrag daarboven. Overweegt u een elektrische auto van de zaak te gaan rijden? Kom dan dit jaar nog in actie! Door de auto nog dit jaar op naam te stellen bent u in ieder geval de komende vijf jaar gegarandeerd van gunstigere bijtellingspercentages.

Rekenvoorbeeld
Wanneer de eerste tenaamstelling van een Tesla Model X met een cataloguswaarde van
135.000 euro in 2019 plaatsvindt, bedraagt de maandelijkse bruto bijtelling 1.725 euro. Wanneer de auto pas in 2020 te naam wordt gesteld, bedraagt de maandelijkse bruto bijtelling over dezelfde auto 1.950 euro.

Milieu-investeringsaftrek
Op de investering in een elektrische auto kunt u bovendien de milieu-investeringsaftrek (MIA) toepassen. De MIA bedraagt 27 procent van het investeringsbedrag tot 40.000 euro. Dit betekent een extra aftrekpost die kan oplopen tot maar liefst 10.800 euro.

Om gebruik te maken van de MIA moet u binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting een aanvraag indienen. Doet u dit niet? Dan verspeelt u het recht op de MIA. Of de elektrische auto in 2020 ook nog kwalificeert voor de MIA van 27 procent, is nog niet bekend

Geen BPM en motorrijtuigenbelasting
Bij de aanschaf van een auto in Nederland moet u BPM betalen. Het tarief van de BPM is afhankelijk van de C02-emissie van de auto. Voor volledig elektrische auto’s hoeft er geen BPM te worden betaald. Er geldt een nihiltarief.

Als de auto vervolgens op naam staat, moet u motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Ook voor de motorrijtuigenbelasting geldt een nihiltarief voor volledig elektrische auto’s. Deze nihiltarieven blijven in ieder geval gehandhaafd tot 1 januari 2025.

Plug-in hybride
Naast volledig elektrische auto’s zijn er ook nog de zogenoemde plug-in hybride auto’s. Dit zijn simpel gezegd elektrische auto’s die over een verbrandingsmotor beschikken en daardoor ook CO2 uitstoten. De plug-in hybride auto’s hebben als voordeel ten opzichte van reguliere auto’s dat de BPM en de motorrijtuigenbelasting lager uitvalt.

Meer weten over fiscale voordelen van elektrisch rijden?
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de fiscale voordelen van elektrisch rijden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

Ad Verdoorn regelt al meer dan 25 jaar belastingzaken voor de binnenvaart. In zijn column behandelt hij fiscale regelingen uit zijn dagelijkse praktijk waarmee binnenvaartschippers hun voordeel kunnen doen.

leaderboard