Overslaan en naar de inhoud gaan
waal
De Equadrive staat klaar voor montage door de specialisten van Verhaar en De Waal.

Eerste EQUADRIVE® van Verhaar en De Waal in de vaart

De allereerste EQUADRIVE® is op 10 november onder het mts Kratos geplaatst. De eerste kilometers zijn inmiddels succesvol afgelegd. Nu al is het verbazingwekkend hoe stil zij is. Mooi om te ervaren.

Iedereen is tevreden met de eerste resultaten, aldus de enthousiaste Mark Verhaar en Marco de Waal. “Mede dankzij de rechtstreekse schroefaandrijving op de elektromotor resulteert dit in een fluisterstil systeem. De Tesla van de binnenvaart wordt ze al genoemd.”

Fluisterstille elektromotor
De inbouw van de allereerste EQUADRIVE® vond plaats bij De Waal in scheepslift 2. De Kratos beschikte al over een dubbele pod-voortstuwing. Op 9 november is de bakboord poddrive eruit gehaald, op 10 november is de Equadrive geplaatst door monteurs van Verhaar en De Waal.

Op woensdag 11 november kon de proefvaart van de Kratos al beginnen. De nieuwe EQUADRIVE® is 360 graden draaibaar en volledig elektrisch. Vanwege ruimtebesparing aan boord, de rechtstreekse schroefaandrijving zonder tandwielen, natuurlijke waterkoeling en een fluisterstille werking biedt deze poddrive met elektromotor 'onder water', vele voordelen. (Tekst gaat onder de foto verder.)

install

Waar normaal gesproken een schroefasopstelling, keerkoppeling en een hoofdmotor veel ruimte in beslag nemen in de machinekamer/ achterschip, is dit met de EQUADRIVE® niet het geval. Alle generatoren kunnen in het voorschip geïnstalleerd worden. Bovendien is de schroef direct omkeerbaar; hierdoor hoeft men bij het achteruitvaren niet de gehele drive 180 graden te draaien. Dit maakt de EQUADRIVE® direct vertrouwd voor iedere schipper die gewend is aan de conventionele aandrijving met roeren. Nóg een groot voordeel dus.

Samenwerking
De productie van de EQUADRIVE® komt voort uit een mooie samenwerking tussen Verhaar Omega en De Waal, twee gerenommeerde familiebedrijven met een lange historie. Samen beschikken ze over veel ervaring in de wereld van boegschroeven, schroefassen en manoeuvreersystemen. Verhaar houdt zich druk bezig met de ontwikkeling van de nieuwe poddrive.

insttt

De machinale bewerkingen, productie en complete assemblage verzorgt De Waal. En mogelijk naar wens ook de inbouw, zoals nu bij de Kratos van Vario Shipping BV. Dit is al jarenlang een goede klant van Verhaar, die bereid is gevonden om de eerste Equadrive te plaatsen, om hiermee vervolgens een periode proef te gaan varen. De ervaringen worden continu bijgehouden middels een online data-monitoringsysteem en vervolgens geanalyseerd door de ingenieurs van Verhaar en De Waal.

Mts Kratos
Vario Shipping BV is gespecialiseerd in het transport en de uitlevering van minerale olie en chemische producten. Bas de Jong, technisch coördinator van de varende vloot, vertelt: “De Kratos is al uitgerust met een pod-voortstuwing en dat maakt dit schip een goede testkandidaat. De mensen op dit schip zijn al gewend om zonder roeren te varen. Qua inbouw waren er maar minimale aanpassingen nodig. De Kratos wordt voornamelijk in Rotterdam ingezet, zo’n 70 procent van het werk bestaat uit varen en manoeuvreren, de rest is bunkering. Een echt werkschip dus. Goede manoeuvreereigenschappen zijn daarom enorm belangrijk.”

innndd

De Jong verwachtte op voorhand al dat de Kratos met de Equadrive nog efficiënter kon werken; onder meer met betrekking tot het energieverbruik. Dit betaalt zich uiteindelijk terug in lagere brandstof- en onderhoudskosten. “Een significante verbetering met betrekking tot de bedrijfszekerheid. Daarnaast was de verwachting dat we geluidsarmer gaan varen.” Al na de eerste proefvaart in de haven van Werkendam kwam het overtuigende bewijs; de EQUADRIVE® is ontzettend stil. “Wat een rust aan boord”, aldus de enthousiaste schipper.

Professioneel
De Jong is zeer tevreden over de samenwerking met Verhaar Omega en De Waal. “Alles bij De Waal straalt professionaliteit uit. Dit bedrijf beschikt over goede faciliteiten, het is een geoliede machine en dat leent zich prima voor de mogelijke onderhoudswerkzaamheden aan de stuurboord poddrive en bakboord Equadrive.” De Jong vindt het mooi om deze ontwikkeling van dichtbij mee te maken. “Nieuwe techniek is altijd interessant. De elektrificatie van de binnenvaart gaat almaar door. Met deze nieuwe EQUADRIVE® ben je overal op voorbereid. Als er op de markt weer nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de energievoorziening komen (denk aan waterstof, flowbattery accu's of anderszins), kan dit systeem daar naadloos op aansluiten.”

Een groot goed
Met Verhaar Omega heeft De Jong al jarenlang een goede zakenrelatie: “Boegschroeven, compressoren en andere producten; het komt allemaal daar vandaan. Jan Verhaar is technisch onderlegd en zoon Mark overlegt nauw met de klanten en ligt goed in de markt. We zijn heel tevreden over deze samenwerking. En als er iets aan de hand is, wordt dat altijd snel weer opgelost. Een bedrijf dat klaarstaat als je belt, is een groot goed. Zeker in deze tijd komt het nog meer op service aan, dat kun je niet kopen op een beurs. De combinatie van de twee familiebedrijven Verhaar Omega en De Waal geeft vertrouwen voor de toekomst van de EQUADRIVE®. Het zijn twee sterke, steady bedrijven met vlees op de botten, ik kan ze van harte aanbevelen.”

kratt

leaderboard