Overslaan en naar de inhoud gaan
waal
Altijd bedrijvigheid op de 135 meter lange 'Waalkade' in Werkendam.

De Waal treedt de toekomst met vertrouwen tegemoet

Het afgelopen jaar is allesbehalve saai te noemen voor machinefabriek De Waal. In samenwerking met Verhaar Omega is een nieuw product op de markt gebracht. De EQUADRIVE® is een 360 graden draaibare, volledig elektrische poddrive. Er is afscheid genomen van Johan Verlaan en binnenkort hoopt De Waal een nieuwe directeur te verwelkomen.

Ondanks de onzekere tijden die het coronavirus met zich meebrengt, draait De Waal op volle toeren en de service- en reparatieafdeling doet het goed. Als kers op de taart tekende De Waal op 4 december een contract met Concordia Damen voor de levering van het complete pakket aan voortstuwings- en manoeuvreerproducten voor de veertig LNG-binnenvaartschepen van Shell. “Een prachtige order die ons de komende jaren een goede bodem in de bezetting geeft”, aldus eigenaar Marco de Waal.

Het Stuwa-roersysteem van De Waal.
Het brandstofbesparende Easyflow-roersysteem van De Waal.

Met de contractondertekening is de laatste maand van het jaar goed begonnen voor De Waal. “De kwaliteit van de producten, de leveringsbetrouwbaarheid, onze uitstekende facilitaire voorzieningen, een goede prijs-kwaliteitverhouding en een jarenlange goede samenwerking gaven Concordia Damen de doorslag om weer voor De Waal te kiezen”, aldus Marco de Waal. Concordia Damen bouwt voor Shell veertig 110 x 11,40 LNG-schepen voor het vervoer van diesel, benzine, biobrandstoffen en chemieproducten tussen voornamelijk Nederland, Duitsland en België.

De Waal is vanzelfsprekend erg blij met deze mooie opdracht. “Het is voor het eerst dat wij zo’n grote opdracht voor veertig schepen hebben gekregen”, aldus sales engineer Matthijs Versluis. In concrete cijfers komt deze opdracht neer op 40 dubbelschroevers, 160 roerbladen, 40 stuurmachines, 80 schroefasinstallaties, 160 Green Award-gecertificeerde binnen- en buitenseals, en daarnaast nog vele aanverwante producten, zoals remmen, flenzen en stromingskappen.

Versluis: “Concordia Damen en De Waal werken al jarenlang op een fijne manier samen. We zijn dan ook erg dankbaar dat zij ook voor deze opdracht voor De Waal-kwaliteit hebben gekozen, het is een mooie kers op de taart.” In april 2021 wordt het eerste schip in de scheepslift verwacht, daarna volgt er elke maand een nieuw schip. Dit betekent dat er de komende drieënhalf jaar elke maand een nieuw Shell-schip bij De Waal aan de kade ligt. Daarnaast wordt voor de verdere afbouw van deze schepen gebruikgemaakt van onze 135 meter lange 'Waalkade', aangezien De Waal hiervoor beschikt over uitstekende facilitaire voorzieningen.

“Ook de service in de toekomst met ons ervaren team aan servicemonteurs, voor deze schepen is gegarandeerd”, voegt sales engineer Versluis hier nog aan toe.

verluis
 Sales-engineer Matthijs Versluis (rechts) inspecteert een Stuwa-stuurmachine.

Equadrive®
De Waal is altijd bezig met innoveren en produceren. Voornamelijk op het gebied van aandrijven en manoeuvreren. Afgelopen november is de allereerste EQUADRIVE® onder het mts Kratos geplaatst, een mooie samenwerking met Verhaar Omega. De eerste resultaten zijn veelbelovend; nu al is het verbazingwekkend hoe stil deze poddrive is. De ‘Tesla van de binnenvaart’ wordt hij al genoemd.

Deze nieuwe EQUADRIVE® is 360 graden draaibaar en volledig elektrisch. Vanwege ruimtebesparing aan boord, de rechtstreekse schroefaandrijving zonder tandwielen, natuurlijke waterkoeling en een fluisterstille werking biedt deze poddrive met elektromotor 'onder water', vele voordelen. In het nieuwe jaar worden de resultaten verder gemonitord en geanalyseerd.

Nieuwe draaibank
Naast innovatie en het produceren van mooie nieuwe producten, draait ook de reparatie- en serviceafdeling goed. Marco de Waal: “Omdat bij ons nieuwbouw en reparatie door elkaar heen lopen, hebben we ervoor gekozen om een tweede, nieuwe schroefasbank voor schroefassen tot 11 meter aan te schaffen."

"Behalve met de bestaande bank van 12 meter lang, kunnen wij zo met moderne middelen de toekomst verder tegemoet treden. Met deze extra draaibank verdubbelt onze schroefascapaciteit en kunnen we nog sneller leveren. De nieuwe draaibank is uitgevoerd met de modernste besturingstechnieken.” 

schroefas
De Waal staat bekend om zijn oerdegelijke schroefas-afdichtingen.

 

Een mooie toevoeging aan het toch al uitgebreide machinepark van deze moderne fabriek. Met de grote hoeveelheid aan verspanende machines en vakbekwame draaiers, frezers en kotteraars, onderscheidt De Waal zich in de markt. Dit is een unieke fabriek voor de sector.

Toekomst
Al met al ziet de Waal de toekomst met vertrouwen tegemoet. De machinefabriek gaat door met het produceren van alle vertrouwde producten, waaronder de bekende Easyflowroeren, complete schroefasinstallaties, stuurmachines en alle producten daaromheen.

“De komende bezetting met Shell-schepen geeft ons een mooie basis om vanuit verder te werken. Ook de samenwerking met Verhaar Omega met betrekking tot de nieuwe EQUADRIVE® gaan we verder optuigen. Daarnaast produceren we steeds meer voor de visserijsector en met name voor superjachten. Met betrekking tot dit laatste marktsegment zijn we bijzonder trots dat we dit niveau aan kwaliteit bereikt hebben. We draaien zo mee in de wereldtop met onze besturingssystemen."

Marco de Waal
Marco de Waal.

"De Waal is een gezond bedrijf met uitstekende producten en betrokken en kwalitatief goede medewerkers. Op hen ben ik het meeste trots. We staan goed bekend in de nieuwbouw maar ook de reparatie trekt aan. Hier zijn we op voorbereid, we hebben met onze scheepsliften, kades, torenkranen en grote machinepark alles in huis om snel te kunnen schakelen”, aldus De Waal. “Uiteindelijk draait alles bij ons om de klant, die willen we ontzorgen en snel weer in de vaart brengen.”

 

leaderboard