Overslaan en naar de inhoud gaan
De Waal kijkt terug op een innovatief en productief jaar

De Waal kijkt terug op innovatief en productief jaar

Het afgelopen jaar is er weer veel gebeurd bij De Waal; er zijn nieuwe producten ontwikkeld, bestaande producten zijn doorontwikkeld en er is volop geïnnoveerd. De orderboeken voor ombouw naar het populaire Easyflow roersysteem zijn nog steeds goed gevuld en daarnaast kiezen veel nieuwbouwschepen voor De Waal als het gaat om manoeuvreren en voortstuwen. Denk aan de Sendo Liners XL en onlangs is de Deo Gratias afgebouwd aan de kade bij De Waal. Dit schip kreeg een De Waal stuurwerk en ook de roeren en complete schroefasinstallatie zijn van deze specialist in manoeuvreer- en voortstuwingstechnologie.

“Wij kregen de afbouwopdracht via onze trouwe makelaar Euromaritime. We zijn al jaren verweven met André en Anita den Herder, de eigenaren van de Deo Gratias. Tien jaar geleden lagen ze hier ook, met hun eerste nieuwbouwschip Deo Gratias en nu liggen ze hier met hun tweede nieuwbouwschip. Dat is helemaal afgebouwd bij ons aan de kade door een vast team van aannemers en onderaannemers”, aldus projectleider Cees Verheij.

exr

Zo is het leidingwerk uitbesteed aan Oonincx Scheepsonderhoud BV, Rullens Installatiebedrijf BV verzorgde de elektriciteit en het timmerwerk is verzorgd door De Leeuw & Van Vugt. “Onze overdekte scheepslift was perfect voor de werkzaamheden aan dit schip, zeker met betrekking tot al het verfwerk. Het is een prachtig schip geworden, alles is tot in de puntjes verzorgd. De Deo Gratias is hetzelfde opgebouwd als het eerste schip, maar dan met de nieuwste technische snufjes, veel roestvrijstaal en alles in hoogglans. Zo hebben ze een autokraan van 22 meter, een schijnwerper waar de zeevaart jaloers op kan zijn. De familie heeft kosten nog moeite gespaard om het een van de mooiste schepen van Nederland te laten worden”, aldus de trotse projectleider.

Ook de afbouw van de twee Sendo Liners XL vindt momenteel plaats bij De Waal. De afbouw is in handen van Concordia en CCM3. Machinefabriek De Waal is blij met de goede samenwerking. Het stuurwerk, de vier Easyflowroeren, de schroefassen en de afdichtingen, zijn afkomstig van De Waal.

robot

Robotisering

Modern, hip en duurzaam; deze woorden passen goed bij De Waal. De specialist in voortstuwings- en manoeuvreertechnologie is altijd bezig met innoveren. “Al voordat het woord innoveren in de Dikke van Dale stond”, aldus directeur Johan Verlaan. Robotisering is niet alleen nieuw voor De Waal, maar voor de gehele maritieme sector. Bij serieproductie in de auto-industrie worden al langer robots ingezet, maar voor enkelstuks productie was er nog geen oplossing. De Waal heeft nu als eerste scheepsbouwbedrijf bereikt dat enkelstuks gerobotiseerd, snel en rendabel gelast kunnen worden. Dit praktisch zonder programmeren. Producten worden direct vanuit een 3D tekening gelast; ofwel 3D CAD-Connected.

ver
Johan Verlaan.

In de moderne en hightech machinefabriek worden 100 procent Nederlandse producten gemaakt en daar is De Waal trots op. Zo worden met de ontwikkeling van een hightech lasrobot, de moderne lasprocedures opgeslagen en gaat het ambacht niet verloren. De jeugd bij De Waal wordt opgeleid met robotica, waardoor de productie in Nederland blijft. Met de ontwikkeling van de hightech lasrobot komt het volledig automatisch lassen van roeren een stuk dichterbij. In eerste instantie voor de binnenvaart, maar later ook voor de zeevaart en visserij.

Easyflow

De orderboeken voor ombouw naar het Easyflow roersysteem zijn nog steeds goed gevuld. Deze populaire groene roeren blijven trouw hun dienst bewijzen en leveren menig binnenvaartondernemer flink wat brandstofbesparing op. De Waal heeft ervaring met ombouw van alle roermerken en weet inmiddels vrij precies welke type roeren en welk achterschip het beste resultaat geeft na ombouw. Datzelfde succesverhaal geldt voor de vele nieuwbouwschepen die dit jaar weer in de vaart zijn gekomen. De keuze voor Easyflow wordt regelmatig gecombineerd met een Stuwa® stuurmachine en de Green Award gecertificeerde schroefasdichtingen.

ass

Alles in eigen huis

De schepen worden altijd behandeld aan één van de drie eigen kades waarover De Waal beschikt en samen met de moderne machinefabriek en twee scheepsliften, heeft de specialist zo alles in eigen huis. De combinatie van nieuwbouw en reparatie, aangevuld met veel eigen producten, zorgt voor langdurige continuïteit. Al sinds 1938.

2020

Voor het jaar 2020 staan er weer veel onderwerpen op de agenda. Marco de Waal: “De Waal is in de breedte met tal van zaken bezig. Onze verspaningsafdeling wordt uitgebreid met een nieuwe CNC schroefassen draaibank. We engineeren volop aan diverse productverbeteringen, maar werken ook aan een nieuw product met betrekking tot voortstuwing. Daarover kan ik op dit moment nog niet veel verklappen. Verder zien we dat ons marktaandeel aan manoeuvreersystemen voor superjachten aanmerkelijk toeneemt. De grote jachtbouw is echt booming in Nederland. Ook de binnenvaart zet significant grote stappen met de verduurzaming op alle fronten. En ons marktaandeel in de visserij groeit gestaag. We zijn blij hier als familiebedrijf onze bijdrage aan te kunnen leveren. Ik ben trots op ons groeiende team van vakmensen. We staan ook in 2020 weer graag voor u klaar”.

mar
Marco de Waal.

 

leaderboard