Overslaan en naar de inhoud gaan
dichting

De Waal introduceert fraaie propeller stromingskap

Kwaliteit en uitstraling staan bij De Waal hoog in het vaandel en producten worden continu doorontwikkeld. Al geruime tijd wilde de specialist in de voortstuwings- en manoeuvreertechnologie iets doen aan de afstroming van het water achter de schroef. Daarnaast wilde De Waal de hydraulische schroefasmoer omkappen en zo beschermen tegen cavitatie en corrosie. Dit resulteerde uiteindelijk in de ontwikkeling van de propeller stromingskap.


De Waal voorziet haar schroefassysteem van steeds meer zelfontwikkelde toevoegingen. Natuurlijk kennen we allemaal de Stuwa afdichtingen, maar denk hierbij ook aan de succesvolle schroefasrem en de hydraulische schroefasmoer. De gehele installatie ziet er fraai uit en de schroefas zelf, komt niet in contact met water waardoor er geen corrosie kan optreden. 

schrioefas
Door een geïntegreerde bronzen zuigerring in de schroefasmoer kan de schroef met een eenvoudig oliepompje snel en met geringe krachtinspanning muurvast op de schroefasnaaf gedrukt worden. Bij demonteren kan, door het fysiek omdraaien van de schroefasmoer, de schroef hydraulisch eenvoudig weer worden losgetrokken van de naaf. Sinds enige tijd wordt ook de koppelflensmoer voorzien van een hydraulische ring. Als vijfde toevoeging wordt nu de propeller stromingskap geïntroduceerd. Hiermee komt De Waal weer een stap dichter bij de meest optimale afstroming van het schroefwater.

Corrosie  
Marco de Waal: “We zien dat alle (merken) schroefasmoeren na enkele jaren gebruik gaan corroderen en bij sommige schepen er ook cavitatie optreedt aan de moer en schroefasuiteinde. Dit heeft op zich geen nadelige gevolgen, maar het ziet er niet zo fraai uit. We wilden bij De Waal de afstroming verbeteren, wervelingen in het water direct achter de moer beperken en gelijk de corrosie en cavitatie van het schoefasuiteinde en moer tegengaan. Nu hebben we een kap ontwikkeld voor onze eigen installaties die dit alles oplost en daarmee direct zorgt voor iets meer rendement op de totale voortstuwing”.

weerstand
Directeur Johan Verlaan vult aan: “De mooiere stroming van het water zorgt tevens voor minder cavitatie op de roerbladen”. Als fraaie bijkomstigheid geeft de stromingskap uw onderwaterschip een mooi, strak uiterlijk. De Waal: “Wie voor ons kiest, kiest naast degelijke kwaliteit, ook voor een mooie afwerking”.


De kap wordt gegoten van kunststof, waarbij is gekozen voor een fraaie blauwe kleur. De stromingskap past precies over de hydraulische schroefasmoer van De Waal en is voorzien van een o-ring. De kap wordt over de moer heen gemonteerd door middel van een verzonken bout, waardoor de afstroming optimaal is. Verlaan: “De kap komt er in zo’n vier verschillende maatvoeringen. Klanten kunnen bij ons nu kiezen tussen drie opties: een stalen schroefasmoer, een roestvrijstalen moer of één van beide voorzien van een fraaie stromingskap. Het is voor het eerst dat een stromingskap in serie toegepast gaat worden bij conventionele- en duurzame schroefasaandrijvingen in de binnenvaart.


Binnen- en buitenseals
Een schroefasinstallatie is natuurlijk niet compleet zonder een gesloten afdichtingssysteem met binnen- en buitenseals. De Stuwa afdichtingen van De Waal zijn kostenbesparend en dragen bij aan een duurzaam milieu omdat ze gegarandeerd lekvrij zijn. De bronzen binnenseals zijn voorzien van kamers, waarin zich een elastische V-vormige afdichtingsring bevindt. De seal kan bij ombouw op een bestaand schip eenvoudig worden geplaatst op de plek van de oude vetpakking.
Brons kan warmte goed afvoeren. De Stuwa schroefasseal houdt de vetdruk in evenwicht, waardoor het vrijwel niet naar buiten gaat en ook de machinekamer schoon blijft. Een overschot aan vet kan opgevangen worden middels een kraantje aan de bronzen seal. Bijkomend voordeel is dat de schipper zo precies weet wat en hoeveel hij smeert. De afdichtingen van De Waal zijn geschikt voor alle smeermediums.

montagee
De laatste jaren levert De Waal voor nieuwbouw meestal gesloten oliebad gesmeerde systemen. Schepen moeten immers schoon zijn op schroefasgebied. Met de buitenseals van De Waal wordt een gesloten systeem gecreëerd, dat het buitenwater tegenhoudt en waardoor het smeermiddel niet meer in het watermilieu terechtkomt.


Alle Stuwa afdichtingen van De Waal zijn gecertificeerd door Green Award. Wie gebruik maakt van dergelijke afdichtingen, komt tevens in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Schippers die mogelijk problemen ondervinden met een ander merk buitenseal, kunnen eenvoudig overstappen naar De Waal. De seals hebben een jarenlange standtijd, zijn lekvrij; de spareparts zijn relatief gezien niet duur en De Waal beschikt over eigen scheepsliften voor installatie of onderhoud aan uw seals.


Nieuwe website
Wie meer wil weten over De Waal, kan sinds begin mei terecht op een compleet vernieuwde website. Bezoekers vinden hier het laatste nieuws en informatie over alle producten en diensten van De Waal, ondersteund door mooie foto’s. Nieuwsgierig geworden? Ga snel naar www.dewaalbv
 

leaderboard