Overslaan en naar de inhoud gaan
logo

Corrosie passiveren

De techniek van corrosie passiveren is, zonder milieuvervuilend en tijdrovend bik-, straal-, en verfwerk, het metaal te passiveren tegen inwerking van corrosie. Zout, water, zuurstof en warmte hebben geen invloed meer op staal. Hierdoor stopt het corrosieproces en blijven materiaaldiktes in stand.

Vanuit de Nederlandse zeevaart werd gezocht naar een dergelijke oplossing en zijn een aantal rederijen vanaf 2012 ingestapt op deze ontwikkeling. Ook voor de binnenvaart is deze techniek relevant, want we hebben allemaal wel kofferdammen, voor- en achterpieken en uiteraard ruimte tussen de romp en het ruim waar corrosie op de loer ligt. Inmiddels hebben vele tientallen Nederlandse en Duitse binnenvaartschepen de techniek toegepast.


Bijgaand ziet u een aantal foto’s waarbij het effect van corrosie passiveren zichtbaar is. Het betreft hier de situatie op het zeeschip MV Flintersky (dus ZOUT water, in zoetwater zijn de resultaten nog veel langduriger), welke in oktober 2014 werd voorzien van een behandeling met nC Nano Corrosie Passivator in de ballast water tanks. De foto’s laten de situatie vóór de behandeling, net na de behandeling en 27 maanden later zien.

FOTO
Foto 1 (links): Dubbele bodem tank 5 bakboord van Flintersky, zoals aangetroffen vlak vóór de behandeling in oktober 2014. De tank was niet gecoat en dus niet beschermd tegen de invloeden van het zoute water dat in en uit de tank wordt gepompt voor ballast. (Foto: www.nc-marine.com)

TWEE
Foto 2 (rechts):  Dubbele bodem tank 5 bakboord van mv Flintersky, enkele uren na de behandeling in oktober 2014. De techniek heeft een bijkomend applicatievoordeel: naast kwasten of sprayen, kan het aangebracht worden via zout of zoet water. Doordat nC Nano Corrosie Passivator blijft drijven op water, hoeft de te behandelen ruimte niet te worden betreden en kan tegelijkertijd een 100 procent dekking worden gegarandeerd. In ruimten waar mensen niet of nauwelijks kunnen komen is dit zeer bruikbaar. (Foto: www.nc-marine.com)

li
Foto 3 (links): Dubbele bodem tank 5 bakboord van mv Flintersky in februari 2017, 27 maanden na de corrosie passivering. Zichtbaar is dat het corrosie proces is gestopt en er geen nieuwe actieve corrosie is ontstaan. Dit resultaat is behaald zonder dat zandstralen en bijwerken van roestplekken door middel van verf nodig was. Roest wordt niet omgezet in een harde laag, maar de bestaande corrosie word ondergraven en laat los. Daarbij wordt gezond hechtende lak op metaal niet aangetast of beïnvloed. Roestpokken worden gepassiveerd en vreten niet verder in. (Foto:www.nc-marine.com).
Zeeschepen die in 2020 zijn gemeten tijdens hun 5-jaarlijkse inspectie, laten geen afname van de materiaaldikten zien.
De komende maanden laten we hier een aantal projecten rond corrosie passivering in woord en beeld zien, zodat ook ervaringen uit de praktijk vanuit de binnenvaart worden gedeeld met elkaar. Voor verdere informatie en referenties omtrent corrosie passiveren kunt u contact opnemen met nC Marine, via r.vanhoorn@ncsurfacetechnology.com of kijk op www.nc-marine.com.

‘Zo kan het ook’ is een bijdrage van nC Marine waarin oude, nieuwe, andere, maar vooral betere en kosteneffectieve toepassingen vanuit de praktijk worden besproken, waarmee u als binnenvaarder verder kan.

leaderboard