Overslaan en naar de inhoud gaan
logo

Bedrijfsopvolging: begin op tijd!

Iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: de overdracht van de onderneming. Het komt helaas nog geregeld voor dat er pas wordt stilgestaan bij de bedrijfsopvolging wanneer een ondernemer ziek is of overlijdt. Dit brengt natuurlijk de nodige risico’s met zich mee en leidt zelfs soms tot grote problemen.

Bedrijfsopvolging is een lastig onderwerp, toch is het voor de continuïteit van uw onderneming belangrijk om de opvolging goed en tijdig te regelen. In deze column geven we aan op welke punten u goed moet letten hierbij.

Inventariseer uw wensen
In het proces van bedrijfsopvolging is het belangrijk om eerst uw eigen positie en voorkeuren te inventariseren.

Belangrijke vragen hierbij zijn:
- Hoe lang wil ik zelf nog actief zijn in de onderneming?
- Wat is de waarde van de onderneming?
- Ben ik zelf financieel voldoende verzorgd als ik stop?
- Wil ik de onderneming binnen de familie overdragen of liever aan een externe partij verkopen?
Dit is natuurlijk slechts een greep uit de relevante vragen die u uzelf kunt stellen op het moment dat u gaat starten met bedrijfsopvolging. Het kan ook slim zijn om met een van onze bedrijfsopvolging-experts in gesprek te gaan. Zij helpen u niet alleen naar de zakelijke kant, maar juist ook goed naar de emotionele kant van uw bedrijfsoverdracht te kijken.

Fiscale aandachtspunten bij bedrijfsopvolging
Ook vanuit fiscaal oogpunt kan bedrijfsopvolging complex zijn. Uiteraard hangt dit af van de exacte situatie.

Vragen die hierbij kunnen spelen zijn onder meer:
- Welke structuur is voor de overdrager en de overnemer interessant?
- Zijn er stille reserves? En zo ja, leidt dit tot acute belastingheffing of kan de belastingclaim worden doorgeschoven naar de opvolger?
- Welke goedkeuringen moet u aanvragen bij de fiscus?
- Welke fiscale termijnen zijn van belang?
- Hoe kunt u op een fiscaal vriendelijke manier inkomen ontvangen om in uw levensonderhoud te voorzien na overdracht?

In de praktijk zien wij geregeld dat het (levens-)testament van de ondernemer niet aansluit op het bedrijfsopvolgingsplan en/of niet fiscaal optimaal is. Dit kan leiden tot onnodige fiscale heffingen en discussies tussen betrokken partijen bij het overlijden van de ondernemer.

Bedrijfsopvolgingsregeling: hoe zit het?
U kunt overwegen om (een gedeelte van) uw onderneming te schenken aan de overnemer. Dit komt vrijwel alleen voor bij een overdracht binnen de familie. In dit geval is de zogenoemde bedrijfsopvolgingsregeling erg interessant. Door toepassing van de bedrijfsopvolgingsregeling kan de acute belastingheffing bij de overdracht en schenking van uw onderneming sterk worden gereduceerd.

Als de waarde van de onderneming minder is dan 1.119.845 euro is over de schenking mogelijk zelfs helemaal geen inkomstenbelasting en schenkbelasting verschuldigd. Het kan dus een fiscaal voordelige manier om vermogen over te dragen aan de volgende generatie.
Uiteraard gelden er wel voorwaarden aan de toepassing van de bedrijfsopvolgingsregeling. Ook staat de bedrijfsopvolgingsregeling politiek behoorlijk onder druk.

Het Centraal Planbureau en het ministerie van Financiën schreven kritische rapporten over de bedrijfsopvolgingsregeling. Ook is van een aantal politieke partijen bekend dat zij pleiten voor versobering of afschaffing van de bedrijfsopvolgingsregeling. Het is dan ook waarschijnlijk dat de bedrijfsopvolgingsregeling op de formatietafel terecht gaat komen. Hierdoor is het zeer de vraag of deze faciliteit in de toekomst zo royaal blijft of zelfs überhaupt blijft bestaan.

Dit kan het samen met een mogelijk relatief lage actuele waarde van uw onderneming als gevolg van de coronacrisis interessant maken om nu al na te denken over bedrijfsopvolging. Zelfs als u de intentie heeft om nog een (langere) periode werkzaam te zijn.

Begin op tijd
Wij adviseren u om vooral tijdig na te denken over uw bedrijfsopvolging en hierbij een goede adviseur in de arm te nemen. Uiteraard willen wij u hierbij graag van dienst zijn. Heeft u vragen, of bent u geïnteresseerd? Neem  dan gerust contact met ons op en kom eens praten onder het genot van een kopje koffie.logo

Ad Verdoorn regelt al meer dan 25 jaar belastingzaken voor de binnenvaart. In zijn columns behandelt hij fiscale regelingen uit zijn dagelijkse praktijk waarmee binnenvaartschippers hun voordeel kunnen doen.

leaderboard