Overslaan en naar de inhoud gaan
Column Ad Verdoorn, DRV

Bedrijfsopvolging: begin op tijd

Iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: de overdracht van de onderneming. Het komt nog regelmatig voor dat bij de bedrijfsopvolging pas wordt stilgestaan tijdens een ziekbed of bij het overlijden van de ondernemer. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee en kan leiden tot grote problemen. Voor de continuïteit van uw onderneming is het belangrijk om de bedrijfsopvolging goed en tijdig te regelen. Wij zetten enkele aandachtspunten voor u uiteen.

Inventarisatie

In het proces van de bedrijfsopvolging is het belangrijk om eerst uw eigen positie en voorkeuren te inventariseren. Belangrijke vragen hierbij zijn:

  • Hoelang wil ik zelf nog actief zijn in de onderneming?
  • Wat is de waarde van de onderneming?
  • Ben ik zelf financieel voldoende verzorgd als ik stop?
  • Wil ik de onderneming binnen de familie overdragen of liever aan een externe partij?

Dit is slechts een greep uit de relevante vragen die u zichzelf kunt stellen.

Fiscale aandachtspunten

Ook vanuit fiscaal oogpunt kan een bedrijfsopvolging complex zijn. Uiteraard hangt dit af van de exacte situatie. Vragen die hierbij spelen zijn onder meer:

  • Welke structuur is voor de overdrager en de overnemer interessant?
  • Zijn er stille reserves? En zo ja, leidt dit tot acute belastingheffing of kan de belastingclaim worden doorgeschoven naar de opvolger?
  • Welke goedkeuringen moeten worden aangevraagd bij de fiscus?
  • Welke fiscale termijnen zijn van belang?
  • Hoe kan de overdrager op een fiscaal vriendelijke manier inkomen ontvangen om in het levensonderhoud te kunnen voorzien na overdracht?

In de praktijk zien we geregeld dat het (levens)testament van de ondernemer niet aansluit op het bedrijfsopvolgingsplan en/of niet fiscaal optimaal is. Dit kan leiden tot onnodige fiscale heffingen en discussies tussen betrokken partijen bij het overlijden van de ondernemer.

Fiscale faciliteit

Overwogen kan worden om (een gedeelte van) uw onderneming te schenken aan de overnemer. Dit komt over het algemeen uitsluitend aan de orde bij een overdracht binnen de familiesfeer. In dit kader is de zogenoemde bedrijfsopvolgingsregeling erg interessant. Door toepassing van de bedrijfsopvolgingsregeling kan de acute belastingheffing bij de overdracht en schenking van uw onderneming sterk worden gereduceerd. Als de waarde van de onderneming minder is dan 1.084.851 euro, is ter zake van de schenking mogelijk zelfs helemaal geen inkomstenbelasting en schenkbelasting verschuldigd. Kortom, een fiscaal voordelige manier om vermogen over te dragen aan de volgende generatie.

Uiteraard gelden er wel voorwaarden voor de toepassing van de bedrijfsopvolgingsregeling. Ook staat de bedrijfsopvolgingsregeling politiek behoorlijk onder druk. Het is dan ook zeer de vraag of deze faciliteit in de toekomst zo royaal blijft en of dit überhaupt blijft bestaan.

Ten slotte

Wij adviseren u om tijdig na te denken over uw bedrijfsopvolging en hierbij een goede adviseur in de arm te nemen. Uiteraard willen wij u hierbij van dienst zijn. Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd, neemt u dan gerust contact met ons op en kom eens praten onder het genot van een kopje koffie.

 

Ad Verdoorn regelt al meer dan 25 jaar belastingzaken voor de binnenvaart. In zijn column behandelt hij fiscale regelingen uit zijn dagelijkse praktijk waarmee binnenvaartschippers hun voordeel kunnen doen.

 

leaderboard