Overslaan en naar de inhoud gaan
containerreus
Begeleiding voor containerschip Jacques Saadé met extra lading. Foto Hafen Hamburg

Eerste zwaardere containerreus door verdiepte Elbe

Containerschip Jacques Saadé van rederij CMA CGM mocht op 3 mei als eerste met meer vracht dan gebruikelijk door de Elbe naar de haven van Hamburg varen. Na 20 jaren van voorbereidingen en vele rechtszaken is de uitdieping van de vaargeul tussen de Noordzee en Duitslands grootste haven goeddeels gereed.

Nu kunnen schepen met een diepgang van 13,50 meter de Hamburse haventerminals bereiken. Dat is 30 tot 90 centimeter meer dan voorheen, afhankelijk van het deel van de Elbe. Ook is op enkele plaatsen de vaargeul verbreed, zodat twee schepen elkaar daar kunnen passeren.

De komende maanden wordt bekeken hoe de waterstroming, de bodem en de oeverbeplanting reageren op de doorvaart van de zwaarder beladen en dieper stekende schepen. In de herfst wordt dan een diepgang tot 14,50 meter voor de zeeschepen vrij gegeven. Dat is echter een diepte die alleen bij vloed mogelijk is. Bij eb of, zoals de Hamburgse havenautoriteiten het noemen, de 'getijde-onafhankelijke' vaardiepte is maximaal 13,50 meter.

ontvangst
Welkom voor de diepstekende Saadé.

De – met LNG-aandrijving uitgeruste – Jacques Saadé stak 13,40 meter onder water en had 1000 teu meer bij zich dan vroeger voor Hamburg het geval was. Vol-beladen (zou 23.000 teu zijn) gaat trouwens ook in de toekomst niet gebeuren op dit traject. Want de ontwikkeling van de Megamax-klasse containerschepen is sneller gegaan dan de bouwplannen in Hamburg konden bijhouden. Deze zevende vaargeul-uitdieping uit de lange geschiedenis van de Hamburgse haven is al met veel moeite en begeleid van sterke protesten doorgezet. Een afgeladen Jacques Saadé heeft 16,50 meter diepgang.

Nieuwe speelruimte

De reders in Hamburg tonen zich evenwel verheugd met de nieuw gecreëerde speelruimte. Het maakt het manoeuvreren met de grote schepen in ieder geval makkelijker, luidde commentaar van hun kant. Nu hopen de Hamburgers dat het aantal schepen en dus ook de containeroverslag zullen toenemen. Als basis voor een Elbe-uitdieping gold de prognose dat Hamburg per jaar 25 miljoen teu te verwerken zou hebben. Momenteel ligt het volume op 8,5 miljoen teu.

Een brede alliantie van milieubewegingen keurde het nog dieper uitbaggeren van de Elbe fel af. Economisch zijn de 800 miljoen euro bouwkosten, volgens de groep, niet te verantwoorden. En de schade aan het ecosysteem van de rivier zou onmetelijk zijn. Bovendien kostte het bijhouden van de 130 kilometer lange vaargeul in de Elbe-monding vóór de jongste baggeracties al 150 miljoen euro per jaar. Door sterkere stromingen wordt verwacht dat sedimentvorming sneller plaats gaat vinden, en dat dus ook de onderhoudskosten zullen ‘exploderen’. 

leaderboard