Overslaan en naar de inhoud gaan
brug
Na een eerste hersteloperatie is de door zwaar vrachtverkeer versleten oude Merwedebrug nodig aan vervanging toe. Archieffoto

Zorgen om geringe doorvaarthoogte nieuwe Merwedebrug bij Gorinchem

Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), verladersorganisatie Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben in een gezamenlijke brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) hun ernstige zorg geuit over de hoogte van de nieuw te bouwen Merwedebruggen in Gorinchem.

Er ligt momenteel een ontwerp dat voorziet in een lagere brug. Wat de precieze nieuwe hoogte wordt, is bij de belangenorganisaties nog niet bekend. Een lagere brug zou in alle gevallen ‘een forse strop’betekenen voor de containerbinnenvaart, die op het beneden rivierengebied met 5 en 6 hoog gestapelde containers pendelt tussen de terminals in Rotterdam en die in het achterland. “Zo’n verlaging past niet bij het streven om meer lading en containers over water te gaan vervoeren”, stellen zij. “Om die reden hebben wij gemeend aan de bel te moeten trekken en de minister om opheldering gevraagd”.

Extra openingen

Een eerste analyse die de briefschrijvers onder barge-operators en scheepseigenaren hebben uitgevoerd, laat zien dat een lagere brug straks 40 tot 45 keer per week extra open zou moeten voor containerschepen die er nu nog gewoon onderdoor kunnen varen. De brug ligt in de drukke snelweg A27: “Zoveel extra openingen zijn onwenselijk en vertragen het weg- en scheepvaartverkeer onnodig. Daarnaast zijn er bij de brug onvoldoende wachtplaatsen en is er geen omvaarroute beschikbaar voor schepen die 5 of 6 hoog varen”, aldus de organisaties. “We blijven hier bovenop zitten en zullen er alles aan doen om de nieuwe brug op de huidige hoogte te handhaven”.

leaderboard