Overslaan en naar de inhoud gaan
Verruimde doorvaart tijdelijk kanaal sluizencomplex Terneuzen
Nautisch adviseur Peter Scherpenisse (met microfoon) van Rijkswaterstaat is medeontwerper van de verplichte Planningstool voor de sluisschuttingen in Terneuzen. Met deze achtergrond kan hij ook de exacte wachttijden voor de binnenvaart bijhouden.
Verruimde doorvaart op tijdelijk kanaal sluizencomplex Terneuzen

Zeeuwse schippers dolblij met ‘kerstcadeautje’

“Ik ben héél erg blij met ons kerstcadeautje”. Opgetogen reageerde voorzitter Johnny van IJk van de afdeling Terneuzen van Koninklijke BLN-Schuttevaer op de mededeling – tijdens de 69ste jaarvergadering op de maandag voor kerst – door aannemerscombinatie Sassevaart voor een verruimde doorvaartbreedte van de schepen op het tijdelijke Rooiboskanaal. Ook al gaat het ‘maar’ om 15 centimeter.

MARK VAN DIJK

De spontane reactie van de bestuurder tekent de zware last die de binnenschippers moeten dragen voor de ingrijpende, jarenlange werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Die zijn momenteel ongeveer halverwege.

Verruiming van de doorvaartbreedte naar 9,65 meter betekent dat er voorlopig meer schepen gebruik kunnen blijven maken van de Middensluis en dus geen beroep hoeven te doen op de Oostsluis. Tot nog toe golden als maximale afmetingen voor de schepen in het Rooiboskanaal: 105 x 9,50 x 3 meter.  

De sluisperikelen beheersten een groot deel van de traditionele jaarrede van de voorzitter. Van IJk blikt terug: “Wat een jaar! En wat er ook gebeurt, het lijkt alsof het altijd op het bordje van de binnenvaart of de schipper terechtkomt. Hoogwater of laagwater; we moeten er maar mee leren omgaan. Dat is toch eigenlijk altijd al zo geweest, hoor ik u denken. Klopt, maar het wordt wel extremer”.

Van IJk: “Was het vorig jaar vooral de Rijn; dit jaar waren het de rivieren die uit de richting van België en Noord-Frankrijk komen, aan de beurt. Kanalen gesloten of diepgangbeperkingen en gedeelten van rivieren onbevaarbaar in Frankrijk. Dan krijgt automatisch België er ook mee te maken en gebeurt er eigenlijk hetzelfde. Kanaal van Brussel naar Charleroi dicht, de Leie en Bovenschelde met beperkte diepgang en dat resulteert dan weer in 700 uur stremmingen van de sluizen in Terneuzen vanwege de droogte”.

Wachttijden

De laagwaterproblematiek kwam nog bovenop de overlast van de plaatselijke werkzaamheden voor de nieuwe zeesluis. Die beheersten de voorbije jaren alle afdelingsvergaderingen in Terneuzen en dat zullen zij voorlopig wel blijven doen. Vandaar ook dat de overlast veroorzakende organisaties steevast verantwoording komen afleggen voor de ontstane hinder van het voorbije jaar.

Allereerst hield Rijkswaterstaat een verhaal over de naar verluidt sterk meevallende wachttijden voor de sluizen. Tenminste: als er geen verdere stremmingen waren - door de werkzaamheden of  laagwater. De overlast kon worden gemeten dankzij de verplichte registratie van de passerende schepen via de Planningstool voor de indeling van de schuttingen.

leaderboard