Overslaan en naar de inhoud gaan
Ben Weyts.

Weyts zet zijn plannen voor kleiner Saeftinghedok door

De Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts, heeft zijn definitieve plannen op tafel gelegd voor de bouw van het Saeftinghedok met behoud van het polderdorp Doel, dat twintig jaar met de ondergang werd bedreigd en nu definitief gered schijnt te worden.

 

JAN SCHILS

 

Het Saeftinghedok wordt een kleiner containerdok, waarvan de noordzijde niet zal worden gebruikt tot groot ongenoegen van de terminalexploitanten, internationale rederijen en het Antwerpse havenbestuur. In feite zal maar een derde van de totale capaciteit worden gebruikt om de redding van Doel mogelijk te maken. Netto komen er in het nieuwe Saeftinghedok maar drie ligplaatsen bij voor containerschepen. Het dok zal goed zijn voor de behandeling van 3,5 miljoen containers extra per jaar.

 

Weyts had eerder een uitbreiding met 7.7 miljoen containers in het vooruitzicht gesteld. Die toezegging zal hij nu ook proberen waar te maken doordat er uitbreidingen voor containerbehandeling worden voorzien aan de Noordzeeterminal en de Europaterminal op de rechteroever van de Schelde. Ook achter de sluizen zijn uitbreidingen voor de containertrafiek gepland. Volgens de internationale rederijen verliest de Antwerpse haven door het besluit van Weyts weer een deel van zijn aantrekkingskracht. De overslagterminals in de haven zijn nagenoeg verzadigd en de rederijen verwachtten dat zij er overslagruimte bij zouden krijgen om op die manier al hun containers op een enkele plaats te kunnen concentreren. Op die manier zou ook de binnenvaart en het spoorvervoer beter kunnen worden bediend. Het is nu maar de vraag hoe de grote spelers op het vlak van het containervervoer zullen reageren op de door Weyts gekozen oplossing.

 

 

leaderboard