Overslaan en naar de inhoud gaan
Robert Binnekade van Scheepswerf Vooruit.
Robert Binnekade van Scheepswerf Vooruit: “Het is de grootste schepenlift van Nederland”. Foto Heere Heeresma jr.
Scheepswerf Vooruit combineert hypermoderne techniek met ambachtelijk staalwerk

‘Werfarbeider heeft speciaal spiertje nodig’

Onder een nieuwe leiding werkt Scheepswerf Vooruit in Zaandam sinds 2014 aan een moderniseringsslag die zijn vruchten afwerpt. Op het terrein staat de grootste schepenlift van Nederland en er wordt voor het eerst sinds jaren weer nieuwbouw gepleegd.

HEERE HEERESMA JR

De in 1921 als coöperatie van scheepsbouwers begonnen Scheepswerf Vooruit in Zaandam heeft een grote gedaanteverwisseling ondergaan. De oude werfhuisjes zijn gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor een grote betonvloer en een bredere, minder steile toegangsweg. 


Het past allemaal in de moderniseringsslag, die is ingezet na de overname op 31 december 2013 van Vooruit door Rein Binnekade. Binnekade was directeur-eigenaar van kranenbouwer Kenz Figee, de buurman van Vooruit aan de Zuiddijk. De toenmalige eigenaren van Vooruit, Nico en Erik Zwart en Conny Beverloo, zochten opvolging, maar konden die intern niet vinden. Binnekade werd benaderd en die zag wel toekomst in de toch wat verouderde werf.

Robert Binnekade: “We komen van een werf die is blijven hangen in de jaren ’70, ’80 


Vooruit werd tijdelijk een zusterbedrijf van Kenz Figee in de beheersmaatschappij Belfis BV van Binnekade. Inmiddels is Kenz Figee verkocht en heet nu Kenz Cranes, terwijl Vooruit een nieuw zusterbedrijf heeft gekregen: machinebedrijf De Witte uit Zaandam. Directeur van Vooruit en sinds de overname belast met de dagelijkse leiding, is Binnekade’s zoon: Robert Binnekade (1979).
Roberts vorige functie was product manager bij Inmarsat. Zijn vader vroeg hem of hij zin had in een nieuwe uitdaging door van Vooruit een modern bedrijf te maken. Vanuit Inmarsat kwam Robert in contact met grote scheepvaartbedrijven - Maersk en Seatrade waren klanten van hem - en hij heeft veel op projectmatige basis gewerkt.
“We komen van een werf die is blijven hangen in de jaren ’70, ’80 en proberen er een steeds modernere werf van te maken”, vertelt Robert. “Dat is een proces dat nooit stopt. We hebben enorm geïnvesteerd vanuit de holding”.


Schepenlift
De meest in het oog springende modernisering van de werf is de rijdende schepenlift met een hefvermogen van 480 ton. De lift vervangt de kleinste van de drie drijvende dokken, die inmiddels is gesloopt. De insteekhaven van het kleinste dok is omgebouwd tot helling voor de lift, die de uit het water gehaalde schepen overal op de betonvloer - met een oppervlakte van 3000 vierkante meter - kan neerzetten. Dat werkt niet alleen veel efficiënter dan het dok, het vergroot ook nog eens de productiviteit.


Urgente schadegevallen kunnen geholpen worden, ook als de drijvende dokken vol liggen. “Het is de grootste schepenlift van Nederland”,  vertelt Robert. “De eerstvolgende grootste vind je in Zuid-Frankrijk”. De lift heeft een hefvermogen van 480 en kan schepen van 65 meter lengte en 12 meter breedte uit het water tillen.


Op de lift prijkt zowel de naam van Scheepswerf Vooruit als Amsterdam Yacht Service, de naam waaronder de werf zich in de Engelstalige wereld presenteert. “Maar we gebruiken hem voor alles. Het is een bijzonder flexibel ding. We hebben hem ook gekocht met het idee dat hij asymmetrische lasten kan hijsen. Een schip is normaal gesproken symmetrisch. Wij wilden ook giekdelen en kraandelen kunnen hijsen, in synergie met Kenz Cranes”.


De nieuwe oprit wordt samen met deze kranen bouwende buurman gebruikt. Machinebedrijf De Witte is uit het centrum van Zaandam naar het terrein van Scheepswerf Vooruit verhuisd. “Die zochten ook naar opvolging en daarvan heb ik gezegd: dat past hier mooi bij. Ze houden zich bezig met alle draaiende delen, zoals ik het noem. Schroeven, roeren, het stellen van motoren et cetera”.


Nieuwbouw
Scheepswerf Vooruit is van oudsher gespecialiseerd in de binnenvaart en kan in zijn grootste drijvende dok schepen tot 70 meter droogzetten. Veel sleepboten weten de weg naar Vooruit te vinden, tot de middenmaat zeeslepers aan toe. “Drie weken geleden hadden we de Arion van Iskes op het droge staan, een lift van 390 ton”.


In de loop der jaren heeft Vooruit ook veel (varende) woonschepen uit Amsterdam en omgeving als klant gekregen. Door het beperkte aantal ligplaatsen loopt het werk daaraan echter terug, constateerde Robert. De schepenlift helpt in het aantrekken van een nieuw soort klanten, zoals de wat grotere jachten.


Daarnaast heeft Vooruit voor het eerst sinds jaren weer een nieuwbouwproject onderhanden. Het betreft een volledig elektrische sleepvlet voor stichting Waternet, dat onder meer op het Amsterdamse binnenwater toezicht houdt. Vooruit heeft de Europese aanbesteding gewonnen. Het wordt een sleepvlet van 10,50 meter bij 3 meter voor de Amsterdamse binnenstad.


“Er gaat 140 kiloWattuur aan lithium-ion batterijen in en er komt een snellaadfunctie op. Aangezien alle beroepsvaart in Amsterdam vanaf 2020 emissievrij dient te varen, moet Waternet zich daar ook aan conformeren. We hebben ons recent gespecialiseerd in ombouw tot elektrisch varen. Voor Waternet hebben we inmiddels drie schepen gerefit. Het gaat om hoogwaardige elektrische installaties, niet om het neerzetten van een paar accu’s. We werken daarbij voornamelijk samen met De Keizer Marine Engineering in Zaandam. En dat combineren we met goed, ambachtelijk staalwerk”.


Personeel
Bij Scheepswerf Vooruit werken twintig mensen fulltime en bij De Witte vijf. “We hebben nog drie, vier man ingehuurd en daar waar nodig komt er meer bij”. Is het moeilijk om personeel te vinden? “Dat blijft een uitdaging. We hebben hele goeie mensen, maar het is specialistisch werk en we gaan naar een vergrijzende groep mensen. We proberen jonge jongens toe te voegen, maar het is een beetje ‘hit or miss’ of het een goeie jongen is of iemand die na een paar weken zegt: het is niks voor mij. Een lasser werkt op school aan een werkbank en hier liggen ze onder een schip. En het is niet altijd mooi weer. Dat is een grote factor”.
Wat is daaraan te doen? “Dat is iets wat niet een kant-en-klaar antwoord heeft. Alle technische takken van sport hebben mensen nodig en je hebt wel een speciaal spiertje nodig om in de winter hier om half acht te zitten in het donker, om je werk te gaan doen”.
 

 

leaderboard