Overslaan en naar de inhoud gaan
albert
Archieffoto
Minister Weyts: 'De groei is positief, maar het moet nóg beter'

Weer nieuw record voor Vlaamse binnenvaart

Het goederenvervoer over de Vlaamse waterwegen heeft in 2018 weer alle records gebroken – en dat ondanks de uitzonderlijke lange droogteperiode. Er is een algemene groei van +1,7 procent gerealiseerd ten opzichte van het vorige topjaar 2017. Het aantal verscheepte containers steeg met +3,6 procent en het palletvervoer via waterwegen nam zelfs toe met +42 procent.

“De groei is positief, maar het moet nóg beter”, zegt de Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts. Volgens vaarwegbeheerder de Vlaamse Waterweg tonen de nieuwe cijfers aan dat de aandacht voor nieuwe vervoersniches vruchten afwerpt.

De recordcijfers zijn opvallend, omdat 2018 werd gekenmerkt door een uitzonderlijk lange droogteperiode. Er waren extreem lage waterstanden op de Rijn, waardoor het vervoer van en naar Duitsland sterk terugviel. Zo daalde de trafiek op het Albertkanaal met -2,1 procent. Toch laat de Vlaamse binnenvaart opnieuw groei optekenen, dankzij sterke prestaties op de Bovenschelde (+6,8 procent) en de as Antwerpen-Brussel-Charleroi (+9,8 procent).

Potentieel

“Groei is goed, want elke vracht die vervoerd wordt over de waterweg moet niet meer over de weg”, zegt Vlaams minister van mobiliteit Weyts. “Zonder de binnenvaart hadden er vorig jaar nog eens drie miljoen vrachtwagens extra over onze wegen gereden. Juist daarom wil ik nog meer vracht over het water zien gaan. Ondernemers klagen over de files, maar ze kunnen ook zelf hun steentje bijdragen door meer gebruik te maken van de waterweg. We hebben in Vlaanderen meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg. 80 procent van al onze bedrijven ligt op maximaal 10 kilometer van zo’n waterweg. Er is dus nog veel potentieel”.

Chris Danckaerts, bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv stelt nu vol vertrouwen: “We investeren de volgende jaren sterk in de opwaardering van het Albertkanaal, uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en modernisering van het Kanaal naar Charleroi  Een toekomstgericht en betrouwbaar waterwegennet vormt immers hét fundament om ondernemers te overtuigen van de kracht van de waterweg”.

weiyts
Ben Weyts.

 

leaderboard