Overslaan en naar de inhoud gaan
Zonnepanelen

Wattlab gaat zonnepanelen voor binnenvaartschepen ontwikkelen

Het Rotterdamse bedrijf Wattlab gaat zonnepanelen voor binnnenvaartschepen ontwikkelen. Daarvoor heeft het bedrijf subsidie van de gemeente Rotterdam gekregen. Het eerste schip – de Oleander – kan in augustus met deze panelen gaan varen.

Wattlab werkt samen met een aantal oud-studenten van TU Delft aan zonnepanelen die op luiken van binnenvaartschepen geplaatst kunnen worden. Traditionele zonnepanelen zouden bijvoorbeeld op het stuurhuis kunnen, maar dat heeft beperkte ruimte. “Ze zijn veel lichter en dunner dan de zonnepanelen die op huizen liggen”, zo legt Sarah Arntz van Wattlab uit. “Het belangrijkste is dat ze licht in gewicht zijn, zodat de luiken gestapeld kunnen worden. Bovendien is de constructie van de luiken niet gemaakt om gewone zonnepanelen te dragen”. Voor de productie en plaatsing van de panelen wordt samengewerkt met het bedrijf Blommaert Aluminium Construction.

Het eerste schip heeft zonnepanelen op twee luiken, waarmee een aanzienlijk deel van de stroom aan boord kan worden voorzien, zoals de huishoudelijke apparaten. Met zonnepanelen hoeft een binnenvaartschip niet meer afhankelijk te zijn van dieselgeneratoren als ze in de stad afmeren. Walstroom is ook een optie, maar ligplaatsen met walstroom zijn beperkt en relatief duur. “Uiteindelijk willen we graag alle scheepsluiken van zonnepanelen voorzien. Het zijn gemiddeldes, maar bij een schip van 850 m² zouden zonnepanelen 12 procent van de aandrijving kunnen overnemen. Dat scheelt op jaarbasis 40.000 liter brandstof per schip”.

leaderboard