Overslaan en naar de inhoud gaan
Prins Bernhardsluizen, Deventer.

Vrachtschip Infinitum vast in Deventer

Zonder waarschuwing vooraf hebben de sluiswachters van de Prins Bernhardsluizen in Deventer schepen de haven in geschut. Een paar uur later zitten ze vast. Het waterpeil in de IJssel, direct achter de havensluis, is te laag. Schutten zou het waterpeil van de haven en van het achterland gevaarlijk laten dalen.

DOOR JUDITH STALPERS

Lazlo Olislagers van ms Infinitum is boos, heel boos. “Hadden ze me toch maar op voorhand iets gezegd”. De Vlaamse stuurman ligt met schip in de haven van Deventer vast, samen met nog vier schepen. Eigenlijk moest hij afgelopen nacht in Amsterdam zijn vracht lossen en weer voor de volgende opdracht onderweg zijn. Die heeft hij afgezegd. “Enkele duizend euro’s verlies”. En hoeveel afzeggingen moet hij nog doen? Het water op de IJssel zou in rap tempo zodanig zijn gezakt dat er geen enkele schutting van de havensluis te doen valt. Olislagers kijkt uit het raam van zijn stuurhut en ziet normale dieptes: ”Zelfs een bietje hoger dan gister”. Hij wil de officiële uitleg best geloven, maar is woedend omdat niemand tevoren iets heeft gezegd. Anders had hij andere plannen gemaakt en was niet zijn maïs in Deventer gaan ophalen.

Olislagers wil een claim indienen bij de stad Deventer. Toen hij gistermorgen in de haven werd opgeschut heeft niemand hem iets over laagwater of een dreigende stremming gezegd. Nu zit hij samen met vier andere schepen vast en wacht “voor onbestemde tijd”, zoals de sluiswachter zegt. Hij zelf kent de streek niet goed. Maar in zijn gesprekken met lokale bewoners die van jongs af aan in Deventer wonen, blijkt wel dat het waterpeil achter de sluis in enkele uren met 20, 30 centimeter is gedaald. “Maar ja, er wordt ook niet geschut, dus er stroomt geen nieuw water in”.

Olislagers vermoedt dat de waterweg is geblokkeerd om meer water voor de boeren beschikbaar te hebben; het is een streek vol maïsvelden. Of om de toeristische wegen langs de kleine kanaaltjes sappig groen te houden. “Dat oogt ja mooi”. Het is voor Olislagers - om het in goed Vlaams te zeggen – “dikke bullshit”. “Waarom installeert Rijkswaterstaat of het Waterschap hier ook niet extra pompen om het water terug te pompen. Doen ze ook aan het Twentekanaal”.

Olislagers ziet tijdens ons gesprek net een bootje van Rijkswaterschap aankomen. Hij gaat maar eens vragen wat die zo van plan zijn. Wie weet heeft hij vanavond goed nieuws te vertellen en kan hij de haven Deventer toch nog verlaten om zijn maïs in Amsterdam af te leveren. Zo niet, dan moeten hij en zijn collega's wachten op regen, en dat kan oneindig – Infinitum – lang duren.

leaderboard