Overslaan en naar de inhoud gaan
Henriette Reker, burgemeester van Keulen.
Foto www.stadt-koeln.de, fotograaf Danny Frede.

Voorstel burgemeester Keulen: Snelheidsbeperking voor schepen op de Rijn

Maandag 3 december vindt de derde 'dieseltop' tussen regering, lokale overheden en auto-industrie in Berlijn plaats. Ze zoeken gezamenlijk naar mogelijkheden om de uitstoot van schadelijke afgassen onder de EU-standaard te krijgen. Henriette Reker, burgemeester van Keulen, wil onder andere een snelheidslimiet voor schepen op de Rijn instellen.

 

JUDITH STALPERS

 

Volgens de - partijloze - burgemeester draagt het scheepsverkeer aanzienlijk bij aan de luchtvervuiling in de stad. “Een snelheidslimiet is daarom onvermijdelijk, zowel voor passagiers- als voor vrachtschepen”. Duitse steden verstoten sinds jaren tegen de maximaal gestelde limiet op schadelijke stoffen. Voor NOx-afgassen is dit gemiddeld over een jaar berekend maximaal 40μg/m³. Nu hebben ook Duitse rechtbanken de gemeentes een ultimatum opgelegd. Keulen moet vanaf 1 januari 2019 een rijverbod opleggen aan dieselauto's van euroklasse 4 en ouder en benzine-auto's van de klasse 1 en 2. Vanaf september volgend jaar mogen ook geen dieselauto's van euroklasse 5 meer door de stad rijden.

 

Reker ziet zich gedwongen te handelen, maar beklaagt dat de centrale overheid weinig ondersteuning geeft. Het bureaucratische oerwoud om elektrische voertuigen te financieren en aan te schaffen is immens. Bovendien blijkt het onmogelijk op korte termijn 101 elektrische bussen geleverd te krijgen, of de 200 werkvoertuigen die de stad besloten heeft aan te schaffen. Vanuit Berlijn verlangt de burgemeester meer (ook financiële) steun bij het plaatsen van laadpalen. Ook roept zij de eigenaren van oudere dieselwagens op om bij de autoproducenten aan te dringen op inbouw van technische filtersystemen, of gebruik te maken van de omruilpremies. 

 

In Duitsland geldt vanaf komend jaar in meerdere steden, meestal op een paar doorgangsroutes, een rijverbod voor de sterk vervuilende, oudere dieselwagens. Hamburg heeft al een rijverbod op twee wegen ingevoerd. Komend jaar gelden ook gedeeltelijke beperkingen in Essen, Gelsenkirchen, Frankfurt en Berlijn. In Essen valt daar ook een deel van de snelweg A40 onder. Dat is de drukste snelweg die vanaf Venlo dwars door het Roergebied naar Dortmund, Hannover en verder naar het oosten gaat. Wanneer in Essen op dit traject werkelijk een rijverbod wordt ingesteld, zal de parallel lopende A42 als uitwijkroute worden gebruikt, en de luchtvervuiling ietwat naar het noorden worden verplaatst.

 

 

leaderboard