Overslaan en naar de inhoud gaan
Vlaanderen pioniert met onbemand varen
Een in Nedeland gebouwde Watertruck+bak eerder aan de kade in Dordrecht. Archieffoto

Vlaanderen pioniert een jaar met onbemand varen

Op het verstilde West-Vlaamse kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort zal een jaar lang een op afstand bestuurde onbemande duwbak grond gaan vervoeren. Het gaat om een Watertruck+duwbak van het aannemings- en milieubedrijf Group De Cloedt, waarmee de technologie met onbemand varen wordt uitgetest.

De technologie waarmee het in Nederland gebouwde vaartuig wordt aangestuurd, werd ontwikkeld en geïntegreerd door het bedrijf Seafar. De Vlaamse Waterweg nv verleende dankzij recente Vlaamse regelgeving toestemming voor deze testvaarten. Ze opende in mei 2018 haar gehele waterwegennet als testgebied voor autonome vaartuigen die aan de wet- en regelgeving voldoen. Vlaanderen heeft zo weer een primeur met onbemand varen te pakken.

Maandagmiddag 18 november gaat het experiment officieel van start. Daarbij zijn aanwezig de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters en vertegenwoordigers van Group De Cloedt en van Seafar.

 

Sensoren

Seafar maakte vorig jaar een proefvaart met de Tuimelaar op het Albertkanaal en was ook daarmee de eerste in Vlaanderen. Het betreft een multifunctioneel inzetbaar vaartuig voor de Antwerpse haven. Het schip is uitgerust met verschillende sensoren die ervoor zorgen dat een nauwkeurig beeld van de omgeving geven. Het vaartuig kan vandaag de dag volledig bediend worden vanuit het Seafar Shore Control Center in The Beacon, de technologie hub in het Antwerpse stadscentrum. Het volgt automatisch de tevoren uitgestippelde route via bepaalde routepunten op het Albertkanaal waarbij rekening wordt gehouden met de stroming en de wind.

De walkapitein in het controlecentrum heeft een volledig beeld van het traject en kam zo nodig op elk moment de controle over het schip overnemen en het bijsturen. “Een bijkomend voordeel van deze besturing van het schip is dat het bemanningstekort op kleine schepen op die manier kan worden opgelost en ook het concurrentievermogen tegenover het achterland kan worden vergroot”, zo zegt een woordvoerder van Seafar.

leaderboard