Overslaan en naar de inhoud gaan
Zonga
Ms Zonga bij Nijmegen.

Vlaamse transportvakbonden vragen betere regels voor ‘onbemand varen’

De samenwerkende Belgische transportvakbonden ABVV EN BTB vragen de Vlaamse deelregering aanvullende regelgeving voor ‘onbemand varen’. De directe aanleiding hiervoor is dat het geautomatiseerde vrachtschip Zonga zo vervuilde grond over de Schelde gaat vervoeren.

Uit een verklaring: “Om te beginnen is dat ‘onbemand varen' allesbehalve onbemand. De schipper zit aan de wal en bestuurt het schip vanop afstand. Bovendien is er nog steeds een matroos aan boord om het schip aan sluizen en kaaien aan- en af te meren. Dus tot zover “onbemand”. Nu op zich is de technologie knap en de uitrol van de 5G zal deze technologie alleen beter ondersteunen. Meer zelfs,  we denken oprecht dat dit een deel van de mobiliteitsoplossing zal zijn. Maar de lichtzinnigheid waarmee de Vlaamse overheid met dit project dweept, doet heel wat schippers met de wenkbrauwen fronsen”.

De bondsbestuurders Jacques Kerkhof en Rof Burm stellen dat zo’n schip dat 2.256 ton kan vervoeren toch onderhevig zal zijn aan aloude fysica-wetten. Opnieuw de uitgegeven verklaring: “Onze schippers vragen zich dan ook af hoe een en ander veilig zal verlopen. Hoe communiceert een schipper aan de wal met zijn matroos op het schip? Wat als het schip technisch uitvalt? Wat met de veiligheid van de andere vaarweggebruikers, zoals pleziervaart?”

De bonden vinden dat de bewering het onbemand varen het schipperstekort oplost ‘enigszins naïef’ klinkt: “Er is inderdaad een flink tekort aan schippers. Dit is ook voor ons als vakbond een belangrijke zorg. Momenteel moet een kandidaat-schipper minstens vier jaar vaartijd presteren om zijn examen voor een groot vaarbewijs te kunnen halen. Dit wordt door de internationale Rijnvaartcommissie zo opgelegd en vormt een flinke drempel voor jonge mensen om in dit mooie beroep te kiezen: bovendien is dit haast een onmogelijke drempel om te nemen voor wat oudere mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging”.

Vlaams Vaarbewijs

BTB-ABVV Binnenvaart pleit met alle andere sociale partners al veel langer voor de invoering van een Vlaams Vaarbewijs. Dit zou trouwens ook het engagement zijn geweest van zowel de vorige en de huidige minister voor Mobiliteit - Weyts en Peeters - in het opleidingsconvenant die ze met de binnenvaartsector hebben afgesloten. “Met zo’n Vlaams Vaarbewijs kan je de Europese regelgeving omzeilen door de verplichte vaartijd in te korten, zodat er meer mensen naar het beroep van binnenschipper kunnen instromen om op die manier sneller en meer schippers aan de slag te krijgen. Wij roepen de bevoegde overheden dan ook dringend op om samen met de sociale partners van de binnenscheepvaart het Vlaamse binnenvaartbeleid van onderuit mee én meer vorm te geven”.

leaderboard