Overslaan en naar de inhoud gaan
Albertkanaal
Drukke vaart op het Albertkanaal bij Antwerpen. Archieffoto OSD

Vlaamse binnenvaart houdt ondanks Covid-19 stand

Ondanks de coronacrisis is het afgelopen jaar ruim 69 miljoen ton goederen over de Vlaamse waterwegen vervoerd: slechts een kleine daling van 1,65 procent ten opzichte van 2019. Terwijl er een lichte achteruitgang was in het totale tonnage, nam het containervervoer voor het elfde jaar op rij sterk toe (+10,95 procent).

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert verheugd op deze cijfers: “Dankzij de inzet van alle actoren in de sector behaalden we ook in dit moeilijk jaar topcijfers. Ruim 69 miljoen ton goederen werden vervoerd over het water, het equivalent van ruim 2,7 miljoen vrachtwagens van 25 ton die niet over onze drukke wegen reden. Dat de sector ook in moeilijke omstandigheden zich slagkrachtig toont, is het bewijs dat binnenvaart daadwerkelijk ook een volwaardig alternatief is.”

Het containertransport op de Vlaamse waterwegen vestigde andermaal een absoluut record. Het afgelopen jaar passeerden er bijna 985.000 teu over de rivieren en kanalen, goed voor een stijging van bijna 11 procent. Met bijna 700.000 teu werd het leeuwendeel opnieuw over het Albertkanaal vervoerd (+20,81 procent).

Blauwe toekomst

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “De Vlaamse Waterweg nv gaat er ook in 2021 voor om het aandeel van de binnenvaart verder te doen toenemen door ondernemers warm te maken voor waterwegtransport. Met onder meer de opwaardering van het Albertkanaal, verdere uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het Kanaal naar Charleroi investeert De Vlaamse Waterweg nv ook de komende jaren in een stralend blauwe toekomst.”

En tot slot voorzitter Frieda Brepoels van De Vlaamse Waterweg: “Sinds 2 januari 2020 worden alle sluizen op het Albertkanaal 24/7 bediend, waardoor de binnenvaart nóg aantrekkelijker werd als alternatief voor de overvolle wegen en wat resulteert in deze topcijfers. Er ligt ook een masterplan voor verregaande en gefaseerde automatisering en afstandsbediening van onze sluizen en beweegbare bruggen. Zo zetten we weer een stap in de toekomst en willen we de vervoersstromen over het water nog efficiënter laten lopen.”

leaderboard