Overslaan en naar de inhoud gaan
Minister Weyts

Vlaamse academici vegen vloer aan met havenuitbreidingsplan Weyts

De Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts, heeft zware kritiek gekregen van een groep wetenschappers op zijn plannen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven. Zonder medeweten van zijn ambtenaren, die al acht verschillende scenario’s over de havenuitbreiding hadden uitgewerkt, kwam Weyts twee maanden geleden totaal onverwacht met een eigen (negende) plan, hetgeen hem door zijn ambtenaren niet in dank werd afgenomen.

 

Centraal in deze kwestie staat de bouw van een nieuw Saeftinghedok bij het dorpje Doel, dat in de verschillende scenario’s al dan niet zou moeten verdwijnen, waardoor de containercapaciteit in de haven van Antwerpen met 8 miljoen containers zou worden verhoogd. De academici kiezen duidelijk de kant van de zich gepasseerd voelende ambtenaren en laten geen spaan heel van het scenario van Weyts.

 

Jan Schils

 

Het plan van de minister is een combinatie van de acht verschillende scenario’s van zijn administratie, gaande van de bouw van het Saeftinghedok en een verlenging van bestaande containerterminals op de beide Scheldeoevers tot de aanleg van een kunstmatig eiland in de Schelde. Enkele academici, die betrokken zijn bij de plannen over de uitbreiding van de haven, pikken het solo optreden van Weyts niet in een open brief aan de minister zelf en aan zijn collega-minister Joke Schauvliege van milieu. “Het parallel lanceren van het zogenaamde ‘negende alternatief’ door minister Weyts na intensief overleg over de acht eerder geselecteerde alternatieven en de bijhorende uitspraken in de pers, zijn de druppel geweest die het precaire vertrouwen (in de minister) tot een dieptepunt hebben teruggebracht”, zeggen de academici.

 

Lees ook: Sceptische reacties op plan minister Weyts voor beperkt Saeftinghedok

 

Volgens de wetenschappers maakt Weyts zich schuldig aan ‘niet correcte conclusievorming’. Bovendien worden de mobiliteitseffecten, die gepaard gaan met de uitbreiding van de containercapaciteit systematisch onderschat, zo zeggen de academici. Weyts wordt verder verweten dat hij bestaande wetten als het milieurecht, de wetgeving over de ruimtelijke ordening en de wet op de natuurbescherming aan zijn laars lapt.

In het scenario van Weyts met de bouw van het Saeftinghedok wordt alleen de onderzijde van het dok een containerkade. Het gehucht Ouden Doel zou op die manier wel worden gespaard, Doel zelf niet. 

leaderboard