Overslaan en naar de inhoud gaan
Deelnemers aan het project zijn: Alders International Transport, BCTN, De Vlaamse Waterweg, DFDS Seaways, Group GTS, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, POM Limburg, Recupel, SBD Logistics, Transport Mervielde en Vollers Belgium.
Alternatief voor de weg

VIL lanceert roro-concept voor de binnenvaart

Het chauffeurstekort en de toenemende congestie op de Vlaamse wegen zorgt ervoor dat de uitvoering van transportopdrachten via de weg steeds meer tijd in beslag neemt. Roro via de binnenvaart moet soelaas bieden.

Met het project ‘Trailer on Barge Shuttle’ (TOBS) wil VIL een alternatief bieden in congestiegevoelige regio’s door lege en/of geladen trailers via binnenschip te shuttelen over relatief korte afstanden binnen Vlaanderen door middel van een roro-concept.

Door verschillende transportuitdagingen, zoals het chauffeurstekort, de stijgende transportvraag én de toenemende congestie in Vlaanderen, moet gekeken worden naar alternatieve modi waar capaciteit nog beschikbaar is. Hierop lijkt transport via de binnenvaart een antwoord te bieden, aldus te lezen in een bericht van de VIL. ‘In tegenstelling tot bulk, bouwmaterialen en import- en exportcontainers, worden er op dit moment voor gewoon stukgoed weinig of geen efficiënte binnenvaartoplossingen aangeboden. Indien het transport van deze ladingen - welke vaak in trailers vervoerd worden - via de binnenvaart zou worden gerealiseerd, is overladen noodzakelijk. Dit laatste brengt extra handling, risico op schade en meerkosten inzake infrastructuur, materiaal en geschikt personeel met zich mee. Hierdoor wordt de business case negatief. Daarnaast worden fileproblemen in de hand gewerkt door vele zinloze kilometers over de weg te rijden, zoals bij de herpositionering van lege trailers. Met dit project wil VIL hierop inspelen en een eenvoudig en laagdrempelig roro-concept via de binnenvaart ontwikkelen, waarbij ook wordt gekeken naar buurlanden. In Nederland was er al in 2009 een succesvol proefproject met een roro-transport via de binnenvaart tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn’.

Synergie tussen wegtransport en binnenvaart

‘Trailer on Barge’ beoogt het vergroten van de synergie tussen wegtransport en binnenvaart. ‘In dit opzicht vertonen de assen tussen steden als Genk – Hasselt – Antwerpen – Brussel – Gent een groot potentieel, gezien de aanwezige fileproblemen enerzijds en de beschikbaarheid van klasse V en VI vaarwegen anderzijds. Verder kunnen ook shuttlediensten binnen bepaalde havens een interessant alternatief vormen’.

Deelnemers aan het project zijn: Alders International Transport, BCTN, De Vlaamse Waterweg nv, DFDS Seaways, Group GTS, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, POM Limburg, Recupel, SBD Logistics, Transport Mervielde en Vollers Belgium.

 

leaderboard