Overslaan en naar de inhoud gaan
wust
Verkeersminister Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen.

Vijf Duitse verkeersministers dringen aan op spoedige uitdieping Rijn

De vijf verkeersministers uit de Duitse deelstaten die langs de Rijn liggen, doen een gezamenlijke oproep aan de centrale regering in Berlijn om vaart te zetten achter de uitdieping van de vaargeul in de Midden- en Nederrijn. De laagwatercrisis van 2018 – vijf maanden met beperkte aflaaddiepte – laat de ministers de noodklok luiden.

JUDITH STALPERS

“De Rijn is voor de deelstaten net zo'n belangrijke transportweg als de snelweg en het spoor. De langdurige laagwaterstand in de Rijn afgelopen jaar heeft laten zien dat enorme vrachtcapaciteiten te snel wegvielen. De reeds goedgekeurde maatregelen uit het Bundesverkehrswegeplan 2030 moeten sneller worden uitgevoerd”, zei minister Wüst van Noordrijn-Westfalen, na afloop van de tweejaarlijkse conferentie van verkeersminister van de deelstaten aan de Rijn. 

De ministers willen dat snel meer personeel wordt aangenomen en extra vacatures worden vervuld om de werkzaamheden sneller te kunnen realiseren. Minister Wüst wil tevens een waterwegenplan voor heel NRW opstellen om ook hier meer snelheid te krijgen in het onderhoud en vernieuwingen (denk aan sluizen) van de infrastructuur. 

Op 5 april hielden de verkeersministers van Saarland, Baden Württemberg, Rijnland-Palts, Hessen en Noordrijn-Westfalen hun jaarlijkse ministerconferentie. Met dit overleg willen ze hun behoeften en wensen op elkaar afstemmen juist om met één stem op de centrale regering in Berlijn in te werken. Op zich zijn de plannen voor twee probleemlocaties in de Rijn goedgekeurd, en ook de fondsen staan ter beschikking.

Rotsgedeelte

Het gaat om het wegslijpen van een rotsgedeelte tussen Mainz en St. Goar om de vaargeul minstens 2,10 meter diep te krijgen. De tweede locatie is tussen Duisburg en Stürzelberg aan de Nederrijn. Daar moet de bodem worden gestabiliseerd zodat hij niet om de haverklap dichtslibt. “Het gaat erom dat tussen Rotterdam en Bazel zo lang mogelijk een constante aflaaddiepte van 2,10 meter voor handen is”, aldus verkeersminister Wüst.

Grote bedrijven langs de Rijn, maar ook aan de Moezel en de Saar zijn direct afhankelijk van het transport over water. Bayer, BASF, Thyssen-Krupp en tal van oliemaatschappijen moesten in de afgelopen herfst hun activiteiten terugdraaien, en konden deels niet leveren aan hun klanten. 

 

leaderboard