Overslaan en naar de inhoud gaan
Het vessel train concept van Novimar
Het vessel train concept van Novimar.

'Vessel Train' over ruim een jaar te water voor testvaart

In Brussel heeft donderdag 21 november de mid-term conferentie plaatsgevonden over het Europese maritieme innovatie project NOVIMAR (NOVel Iwt and MARitime transport concepts), dat vanwege zijn belang voor de binnenvaart door de Europese Unie werd gesubsidieerd met een bedrag van 7,9 miljoen euro. Over ruim een jaar schakelt het project over van de onderzoeks- naar de testfase.

 

JAN SCHILS

 

NOVIMAR moet de haalbaarheid en de grote economische voordelen van een nieuw totaal soort transport over de binnenwateren aantonen, dat gebaseerd is op de inzet van de ‘Vessel Train’. Bij dit nieuwe project gaat het om ‘platooning’, waarbij de schepen in een treintje varen achter de 'Leader Vessel', dat bemand is. De schepen die volgen hebben een sterk gereduceerde bemanning en in een verdere toekomst mogelijk geen bemanning meer aan boord. Zoals de zaken er nu voor staan, luidt de verwachting dat de Vessel Train eind 2020/begin 2021 zijn eerste proefvaart zal maken met een of twee 'Follower Vessels'. Verschillende provincies in Nederland hebben zich kandidaat gesteld, waaronder Noord-Holland, dat een goede kans zou maken. Het Novimar project startte in 2017 met een looptijd van vier jaar voor onderzoek en ontwikkeling.


Bij het project is een consortium betrokken dat bestaat uit 22 partners uit 9 Europese landen. Het gaat equipment leveranciers, reders, ontwerpbureaus, adviesbureaus, logistieke dienstverleners, kennisinstituten, universiteiten en een classificatiebureau. Nederland is sterk vertegenwoordigd met zeven partners: MARIN, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Technische Universiteit Delft, Deltares, Bureau Telematica Binnenvaart, Autena Marine en Netherlands Maritime Technology (NMT).
 

Naast de niet onbelangrijke kostenvoordelen die nu al bewezen lijken, maakt de Vessel Train het gebruik van kleinere schepen rendabeler, waardoor transport binnen stedelijke gebieden van de weg naar het water verplaatst kan worden. Naast de binnenvaart worden ook shortsea-toepassingen onderzocht. Het project wordt ook grote aandacht besteed aan het veiligheidsaspect. Wetenschappers van de TU Delft voorspelden eerder al dat zee- en binnenvaartschepen tegen 2030 geheel zonder tussenkomst van mensen zullen varen. Anderzijds is het idee van de vessel train niet helemaal nieuw. Gedurende eeuwen waren er al sleeptreinen, onder andere op de Rijn. Het verschil is dat er toen een kabel zat tussen de 'leader vessel' (de sleepboot) en de schepen die volgden (sleepschepen).

leaderboard