Overslaan en naar de inhoud gaan
schip
Pierre Verberght (vandaag 80!)

Verwijderen kunstmest uit gezonken schip Albertkanaal begonnen

Na de frontale aanvaring tussen een binnenvaartschip en een duwcombinatie de vorige week maandag op het Albertkanaal bij de spoorbrug Herentals-Lier, is een gespecialiseerd bergingsbedrijf vandaag begonnen met het verwijderen van de kunstmest uit het ruim van het 73 meter lange binnenschip. Ook moet de  brandstof die nog aan boord is, worden verwijderd. Wanneer deze twee opdrachten zijn voltooid, kan pas worden begonnen met de berging van het schip.

JAN SCHILS

Volgens de Vlaamse Waterweg nv, die het binnenvaartnet in Vlaanderen beheert, zullen de bergingswerken op zijn vroegst midden volgende week afgerond zijn. Intussen kunnen binnenschepen beurtelings op aangeven van dijkwachters de onheilsplek blijven passeren.

Dat de bergingswerken vertraging hebben opgelopen, heeft te maken met het feit dat de eigenaar van de Dandia afstand heeft gedaan van het in 1963 gebouwde schip. Daardoor is de eigenaar niet meer betrokken bij de berging en moet de Vlaamse Waterweg deze operatie organiseren. Ook moest een nieuwe aanbesteding worden uitgeschreven omdat voor aanbestedingen door overheidsinstanties andere regels bestaan dan voor particuliere opdrachtgevers.

Het is nog niet duidelijk hoe de berging van het binnenschip zal gebeuren. Dat kan door het binnenschip in zijn geheel met drijvende bokken boven water te halen of door het onderwater in stukken te laten zagen. Veel zal dat niet aan de situatie veranderen, want de Dandia is total loss verklaard.

Over de oorzaak van de scheepsbotsing is officieel nog steeds niets meegedeeld. Het uitblijven van nadere bijzonderheden daarover wakkert het speculeren over de oorzaak alleen maar aan. De meest gehoorde uitleg duidt op een menselijke fout. De stuurhut van het binnenschip zou kort voor de botsing korte tijd onbemand zijn geweest. Maar officieel is dat nergens bevestigd te krijgen.

leaderboard