Overslaan en naar de inhoud gaan
zaal
Archief Management Producties

Vervoerspartijen willen de krachten wel bundelen

Op de vandaag gestarte tweedaagse conferentie 'Ports & Hinterland Europe' in het Flageygebouw van Brussel hebben de deelnemers zich bij stemming opmerkelijk in grote meerderheid uitgesproken tegen fragmentatie en voor synchromodaliteit (intermodaliteit) in het vervoer, zowel nationaal als Europees. Ook was de meerderheid van de conferentiegangers van oordeel dat het de politiek aan visie ontbreekt op het gebied van de intermodaliteit en dat zij achterloopt bij de ontwikkelingen op dat vlak.

 

JAN SCHILS

 

De tweedaagse conferentie wordt bijgewoond door een 70-tal internationale managers en directeuren uit verschillende Europese havens en logistieke centra, alsmede door vertegenwoordigers vanuit het wegvervoer, het spoor en de binnenvaart. Verschillende sprekers uit deze sectoren spraken zich uit voor een bundeling van krachten om het intermodaal vervoer te bevorderen.

 

Fragmentatie in het vervoer, waarbij bijvoorbeeld een bundeling van goederen voor de zelfde afnemer wordt vervangen door deze  goederen over meer dagen verspreid te leveren, noemde prof. Alex Van Breedam, ceo TRI Vizor en moderator van de conferentie, “de grootste vijand van de logistiek”. Fragmentatie in het vervoer vergt bovendien enorme capaciteit. Samenwerking moet daarom de boodschap zijn, zo meende hij.

 

Verschillende sprekers wezen ook op het belang van een goede uitwisseling van data, bijvoorbeeld over de infrastructuur om de flow van goederen te bevorderen. “Als we dat nalaten, zullen de grote giganten op het internet de supply chain (goederenbevoorrading) veroveren. Zij hebben daar wel de data voor”, besloot Van Breedam.

leaderboard