Overslaan en naar de inhoud gaan
In de tweede helft van 2018 zonk het waterpeil ook op de grootste waterweg de Rijn dramatisch.

Vervoer over Duitse waterwegen in 2018 diep in de min

Het bondsagentschap voor de statistiek, Destatis, bevestigt met zijn jaarstatistiek van 2018 wat voor havens, reders, verladers en de gewone consument in Duitsland al voelbaar was. Transport van goederen over de Duitse binnenwateren zag het afgelopen jaar de grootste krimp ooit gemeten.

JUDITH STALPERS

Totaal vond 198 miljoen ton aan vracht zijn weg over het water. Dat is 11,1 procent minder dan het jaar ervoor. Dit schrijft Destatis toe aan de lange periode van laagwater in de tweede helft van het jaar.

In de eerste helft van 2018 was echter al een lichte krimp merkbaar, van 1,1 procent. In de tweede helft zonk het waterpeil ook op de grootste waterweg de Rijn zo dramatisch dat ook daar nauwelijks nog een schip tot aan Bazel kon varen. November was met -34 procent de meest dramatische maand. Maar ook in december, toen de regen weer inzette, kromp het vrachtvolume nog met 12,4 procent.

Het containervervoer kwam nog relatief goed door. De krimp was daar 'slechts' 8,3 procent in 2018 naar 2,4 miljoen teu. Opmerkelijk is dat exportvracht (-13,5 procent) sterker kromp dan importvracht (-11,1 procent). Samen met de krimp in het eerste halfjaar van 2018 duidt dit op zwakkere activiteiten van de Duitse economie. Het sterkst getroffen was vooral transitvervoer, dat met 22,4 procent kromp.

 

leaderboard