Overslaan en naar de inhoud gaan
hebewerk
Het complex afvarend gezien. Foto Jan Douwe Tiemersma (mts Ina)

Vernieuwing troggen Scharnebeck stap dichterbij

Er is weer een stap gezet richting ombouw van de scheepslift in Scharnebeck. Het doel is ook grote schepen over het Elbe-Seitenkanaal te laten varen. Duitse overheden hebben afgelopen woensdag een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de nieuwe sluis in Scharnebeck. Milieuorganisaties en het bedrijfsleven in de regio steunen de verbouwing. De start ervan is echter uitgesteld naar 2028, want ‘het gaat om een zeer ingewikkeld bouwproject’, aldus de Wasser-und Schiffffahrtsverwaltung (WSV).

JUDITH STALPERS

Het breed gedragen samenwerkingsverdrag is een belangrijke ontwikkeling, omdat lange procedures en milieuprotesten op deze manier wellicht vermeden kunnen worden. De stad Hamburg en de deelstaat Nedersaksen hebben extra investeringen toegezegd, zodat nu echt aan de ombouw kan worden gewerkt. Beide overheden stellen ieder vijf jaar lang 90.000 euro beschikbaar voor het project (in totaal 900.000 euro). De centrale regering in Berlijn legt daar nog eens 10 miljoen euro bij.

“Het is ontzettend belangrijk dat de nieuwbouw er komt, om een ergerlijke flessenhals op de route tussen de haven van Hamburg en het Mittellandkanaal weg te werken”, aldus verkeersminister Bernd Althusmann uit Nedersaksen bij de ondertekening. Het Elbe-Seitenkanaal is een belangrijke verbinding naar belangrijke industrie- en landbouwbedrijven, zoals Volkswagen en staalproducent Salzgitter.

Verlenging

In 2015 was al besloten tot de nieuwbouw van Scharnebeck. Het gaat om een verlenging van de troggen van de scheepslift van de huidige 100 meter naar 190 meter (toentertijd) lengte. Inmiddels wordt er zelfs over een lengte van 250 meter gesproken. Volgens eerdere berichten bedragen de totale bouwkosten van het project 250 miljoen euro. In 2015 ging men er verder vanuit dat het project in 2040 gereed zou zijn.

leaderboard