Overslaan en naar de inhoud gaan
schip
De 101 meter lange A2B Future vaart op Engeland, maar heeft Moerdijk als thuishaven.
OVV-rapport over fataal bedrijfsongeval tijdens lossen containerschip

‘Veiligheid gezamenlijke verantwoordelijkheid’

Drie jaar na dato heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zijn eindrapport uitgebracht over een dodelijk arbeidsongeval aan boord van het containerschip A2B Future in de haven van Moerdijk.

Op 30 december 2016 viel het bemanningslid van het Nederlandse containerschip overboord. Het schip lag toen gemeerd in de centrale insteekhaven van Moerdijk. De Indonesische matroos was  - zonder valbeveiliging of reddingsvest - bezig met het losmaken van containers, zodat die gelost konden worden. Tijdens het werk viel hij overboord en verdronk in het ijskoude water.

Uit het eindrapport: “Na twee dodelijke ongevallen binnen een jaar is er op managementniveau een regulier overleg ingericht tussen de reder, de charteraar en de terminal. De initiatieven die uit het overleg voortkomen, vertalen de partijen binnen hun eigen organisatie naar de werkvloer. Het overslaan van containers, waarbij de scheepsbemanning moet samenwerken met de walbemanning, vraagt echter om meer”.

Scheiding

Uit de conclusies: “De kade van de haven vormt een fysieke scheiding tussen de wal en het schip. De kapitein is verantwoordelijk voor de werkzaamheden aan boord, de leiding van de terminal voor de werkzaamheden aan de wal. Echter, de verantwoordelijkheid voor de veiligheid tijdens het laad- en losproces laat zich niet scheiden door de kademuur. Zeker niet als verschillende medewerkers met elkaar moeten samenwerken in dit proces. Het vraagt naast een gedeeld beeld over het veilig samenwerken ook om een overkoepelende toezicht- en verantwoordelijkheidsrol”.

Bekijk hier het OVV-rapport.

leaderboard