Overslaan en naar de inhoud gaan
doeksen
De opnieuw geschilderde Vlieland nog op het droge.

Uitgebreide reparatieklus op Waddenveer Vlieland

Damen Shiprepair Harlingen (DSHl) heeft een wel zeer uitgebreid reparatieproject afgerond op het passagiersschip annex autoveerpont Vlieland van Rederij Doeksen. Dit iconische schip onderhoudt al vele jaren de veerdienst tussen Harlingen en het Waddeneiland Vlieland.

De Vlieland moest dringend worden gerepareerd na een incident in maart, toen het schip de haven van Harlingen wilde uitvaren en de kade raakte. Daarbij maakte de stuurboord machinekamer water. Eerst moest met een noodreparatie het gat worden gedicht, voordat het schip naar de werf kon worden gebracht voor de grote reparatie.

Op de werf zijn vervolgens uiteenlopende werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het verwijderen van de hoofd- en hulpmotoren, de tandwielkasten en alle elektrische apparatuur, inclusief ruim vier kilometer aan bedrading. Vervolgens heeft de werf de machinekamer gerepareerd en weer opnieuw opgebouwd.

Dat omvatte onder meer het terugplaatsen van de CAT 3508 hoofdmotoren en de Cat 3406 en 3408 hulpmotoren cpl/w generatorsets, nadat die door PON waren gereviseerd. “Wij zijn zuinig op onze relaties, waarvan de meeste langlopend zijn. Dus toen Doeksen geconfronteerd werd met de schade op de Vlieland, schoten wij meteen uit de startblokken”, aldus Klaas Krook, account manager product support bij PON.

Gestraald

Tegelijkertijd heeft de werf het schip gestraald en opnieuw geverfd. Rederij Doeksen heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Vlieland uit te rusten met een geheel nieuw monitorings- en veiligheidssysteem, aangezien het schip toch al in dok lag. Dat werk werd uitgevoerd door Piet Brouwer Elektrotechniek uit Harlingen.

dok

leaderboard