Overslaan en naar de inhoud gaan
ferry
De Adler Rüm Hart.

Uiterst zuinige waddenferry te water gelaten

De eerste superzuinige Duitse waddenferry ‘Adler Rüm Hart’ is op maandag 8 april te water gelaten in Harlingen.

Met een capaciteit van 250 passagiers en een leeg scheepsgewicht van slechts 78 ton stelt Thecla Bodewes Shipyards, in samenwerking met Conoship, een uniek concept te hebben gerealiseerd. Het geringe gewicht van het schip en de optimale rompvorm zorgen ervoor dat dit schip aan zeer zuinige motoren met een laag vermogen genoeg heeft om haar maximale snelheid van 18 knopen te bereiken.

Ondanks de beperkte afmetingen van het schip (34 x 11 meter) is dit een project geweest met ‘uitdagingen’, stelt de werf. Zo is de bouw van het schip heel snel verlopen. In december vorig jaar is het Bloemsma-casco aangekomen in Harlingen en met nog een paar weken te gaan werd de totale afbouwtijd verricht in slechts vijf maanden.

Weegschaal

Behalve de beperkte bouwtijd heeft ook het geringe ontwerpgewicht van het schip voor de nodige hoofdbrekens gezorgd. Project-engineer Jouwert Turkstra: “We hebben alles wat aan boord ging met een weegschaal moeten wegen; dat was voor alle werknemers iets nieuws. Nu we het schip hebben gewogen en het gewicht nagenoeg gelijk is aan het ontwerpgewicht, kunnen we stellen dat we deze uitdaging goed hebben doorstaan”.

leaderboard