Overslaan en naar de inhoud gaan
De Keizersveerbruggen over de Bergsche Maas duiken wellicht elders op als nieuwe OV- en fietsverbinding. Foto Rijkswaterstaat
De Keizersveerbruggen over de Bergsche Maas duiken wellicht elders op als nieuwe OV- en fietsverbinding. Foto Rijkswaterstaat

Tweede leven voor sommige oude verkeersbruggen

Rijkswaterstaat studeert op een tweede leven voor bruggen die nog niet het einde van hun fysieke levensduur hebben bereikt, maar al wel plaats moeten maken voor een nieuwe. Samen met marktpartijen, zoals ingenieursbureaus en transportbedrijven, wordt er gekeken naar mogelijkheid om bruggen te hergebruiken.

De Keizersveerbruggen vormen daarbij een ideaal studieobject, zo meldt Rijkwaterstaat op zijn website. Zo’n 80 procent van de Nederlandse bruggen en viaducten die op de nominatie staan voor sloop, heeft namelijk nog niet het einde van zijn levensduur bereikt. “Ze kunnen nog wel even mee, alleen niet op hun huidige plek”, zo vertelt Barbara van Offenbeek, senior adviseur circulaire economie bij Rijkswaterstaat. “Bijvoorbeeld omdat de constructie niet geschikt is voor de uitbreiding van rijbanen”.

Bruggenbank

Niet zo raar dus dat Rijkswaterstaat inzet op hergebruik van bruggen, via een bruggenbank. En het thema wordt alleen maar urgenter. “Rijkswaterstaat staat de komende decennia voor een grote vervangings- en renovatieopgave waarbij veel bruggen vrijkomen, omdat ze aan vervanging toe zijn. Dit betekent niet dat ze helemaal moeten worden afgeschreven. Op onze rijkswegen kunnen ze niet meer mee, maar op het onderliggende wegennet met minder zwaar vrachtverkeer kunnen we ze mogelijk nog 60 tot 100 jaar gebruiken”.

Voor de te vervangen Keizersveerbruggen (A27) over de Bergsche Maas twee mogelijke opties onderzocht: hergebruik in onderdelen bij de bestaande Spijkenisserbrug dan wel hergebruik voor een verbeterde OV- en/of fietsverbinding tussen Amsterdam en Zaandam.

Tags

leaderboard