Overslaan en naar de inhoud gaan
Elbe
Archieffoto

Tsjechië en Duitsland tekenen overeenkomst over Elbe

De verbetering van de vaargeul van de Elbe tussen Hamburg en de Tsjechische havens kan eindelijk beginnen. Eind juli bezegelden de verkeersministers van Tsjechië en Duitsland een overeenkomst waarmee de werkzaamheden aan beide kanten van de grens nu kunnen worden ingezet.

JUDITH STALPERS

Voor het Duitse deel van de Elbe werden vier jaar geleden maatregelen in het zogenoemde 'Gesamtkonzept Elbe' vastgelegd. Het Duitse parlement hadden toen ook het concept en de financiering goedgekeurd. Aan de plannen werkten behalve watertechnische specialisten ook belanghebbenden uit de binnenvaart, de Elbe-havens en milieu-organisaties mee. Doel van het Gesamtkonzept is de scheepvaart op de Elbe voor de binnenvaart 340 dagen per jaar mogelijk te maken.

Met het Tsjechische aandeel in het Elbe-project wordt onderhoud op het gestuwde deel tussen Ústí nad Labem en Tynec nad Labem in Tjechië zeker gesteld ('Labe' is de Tsjechische naam voor 'Elbe') met een vaardiepte van 2,30 meter. Eveneens wordt het gedeelte tot Pardubice uitgebouwd naar een diepte van 2,30 meter. De Elbe is tot de haven Chvaletice, even voor de industriestad Pardubice bevaarbaar.

Zoals lang door de zakenlobby Elbe Allianz gewenst, moeten de werkzaamheden het mogelijk maken dat de Elbe 340 dagen per jaar een laaddiepte van 1,40 meter heeft. De ministers van beide landen wezen er bij de ondertekening op, dat de vaardiepte nu eenmaal afhangt van de hoeveelheid water die door de Elbe stroomt. Bij het streefgetal gaat het om een meerjarig gemiddelde. Er zullen ook in de toekomst jaren met zodanig weinig of zodanig veel neerslag zijn dat de binnenvaart daar hinder van kan ondervinden. De scheepvaart over de Elbe zal in ieder van deze ontwikkelingen kunnen profiteren.

leaderboard