Overslaan en naar de inhoud gaan
albert
Archieffoto

Trajectcontrole op waterwegen werkt

Sinds de invoering van trajectcontrole op het Albertkanaal afgelopen maart zijn twaalf snelheidsduivels bestraft. Te snelle schippers krijgen geen boete, maar moeten hun schip aan de kant leggen, als een soort tijdstraf.

In de toekomst komt die snelheidscontrole er misschien ook op andere waterwegen in Vlaanderen, zo blijkt uit de antwoorden op vragen van het parlementslid Bert Maertens (N-VA) aan partijgenoot en minister Ben Weyts.

Het Albertkanaal kampt al langer met een snelheidsprobleem. Schippers varen er te vaak te snel en dat is gevaarlijk. “Een schip dat te snel vaart kan zo’n golfslag veroorzaken dat de oevers worden beschadigd. Ook schepen die langs de kant aangemeerd liggen, kunnen schade ondervinden”, legt Maertens uit.

Opgehouden

Daarom wordt sinds 15 maart 2018 de vaarsnelheid van schepen op het kanaal gecontroleerd. Deze controles gebeuren voor de sluizen van Wijnegem, Olen, Kwaadmechelen, Hasselt, Diepenbeek en Genk. Hierbij wordt de gemiddelde vaarsnelheid van een schip over het volledig traject tussen twee opeenvolgende sluizen vergeleken met de maximum toegelaten vaarsnelheid. De schepen werden bij de eerstvolgende sluis opgehouden voor het dubbele van de tijd die te snel gevaren werd.

leaderboard