Overslaan en naar de inhoud gaan
kade Rheinauhaven Keulen
De promenade langs de Keulse Rheinaukade. Foto Fred Meurs

Toeterende schippers op de bon geslingerd

 

De Duitse waterpolitie heeft de afgelopen dagen minstens vier boetes aan schippers uitgedeeld die luid toeterend bij Keulen over de Rijn voeren. De schippers protesteren hiermee tegen het aanlegverbod, dat er sinds twee weken van kracht is. Het Keulse havenbedrijf HGK heeft 6 februari langs de kade van de Rheinauhaven alle bolders en touwringen weg laten halen.

 

JUDITH STALPERS

 

Een bon vanwege geluidsoverlast kost een schipper 35 euro. Ramon van der Maat, woordvoerder van de waterpolitie, zegt dat de politie bij heterdaad direct langszij komt en een boete uitdeelt. “Horen we het getoeter van land, dan kijken we welk schip het is en schrijven een bon uit.”
 

Duizenden schippers hebben zich inmiddels aangesloten bij de actie 'Samen sterk'. Twee facebookgroepen zetten zich daarvoor in. De gesloten fb-groep Binnenschiffer - Liegeplätze in Köln en de open groep Binnenschifffahrt wehrt sich gegen Köln!!

 

Lees ook: Blij dat schippers zich laten horen

De schippers laten zich door de boete niet afschrikken. Ze verwachten dat er de komende dagen nog veel geld naar de kassa van de waterpolitie zal vloeien. De schippers trekken aan de scheepshoorn, omdat hoe langer hoe meer stadshavens hun kades voor de binnenvaart afsluiten. Na Mainz, Bingen, Koblenz en Ludwigshafen maakt nu Keulen het onmogelijk voor schippers hun kinderen in de stad af te halen, hun auto aan land te zetten.

 

De steden bouwen steeds meer – vaak zeer dure – appartementen langs de romantische waterkant. Dat dat water van economisch belang is, namelijk voor de aanvoer van het comfort van de stadsbewoners, dat willen de bewoners dan niet meer accepteren. Nu luiden niet de klokken van de Domtoren alarm, maar de hoorns van de honderden schepen die de Rheinauhafen passeren.

Afgaande op de commentaren op de facebook-pagina's lopen de gesprekken tussen belangenorganisaties uit Duitsland en Nederland enerzijds en de gemeente Keulen, het havenbedrijf  en het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) anderzijds stroef. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor de plotselinge veranderingen.

Vereniging

Uit de protestbeweging is een vereniging ontstaan die zelf belangen van de schippers wil behartigen en effectiever kan zijn dan de lobby-organisatie Bundesverband der Binnenschifffahrt (BDB), zo zegt de initiatiefnemer Christian Niemann. De vereniging heeft een schrijven opgesteld om de problematiek onder een breed publiek bekend te maken.

Lees ook: ASV luidt Europese noodklok over ligplaatsentekort op Rijn

 

 

leaderboard