Overslaan en naar de inhoud gaan
minei
Minister Cora van Nieuwenhuizen bij de presentatie van haar Green Deal.

Toch nog Green Deal voor zeevaart, binnenvaart en havens

“We staan aan de vooravond van een nieuwe systeemsprong. In plaats van de zeilen te strijken die plaatsmaken voor motoren – de vorige systeemsprong – ruilen we over een aantal jaren de dieselmotoren in. Een groene revolutie in de scheepvaart”. Dat zeI minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vanmiddag bij de ondertekening van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.

“We zijn eruit! We hebben een Green Deal voor de zeevaart, binnenvaart en havens. En wat voor één! Ik ben er trots op dat we deze deal vandaag ondertekenen met drie ministeries, vele provincies, brancheorganisaties. Met grote zeehavens, verladersorganisaties, grote banken, kennisinstellingen en vele anderen.  Want het was niet vanzelfsprekend. Tot afgelopen vrijdag was niets zeker. We hebben er samen voor geknokt en zie hier het resultaat”.

Veel partijen en veel afspraken, aldus Van Nieuwenhuizen. "Echte afspraken, met hoeveelheden, namen en rugnummers. Zoals de komst van binnenvaartschepen met zero-emissie aandrijving in 2030, de overheid als launching customer, een groen energielabel voor schepen en tenminste één emissieloos zeeschip. Concreet. Met tastbare producten als eindresultaat". Maar toch is niet iedereen aan boord – zo houdt de schippersbond ASV onoverkomelijke bezwaren tegen de fnuikende CCR-eisen voor de kleine binnenvaart. “We hebben wel een goed gesprek gehad”, zo meldt ASV-woordvoerster Fluitsma.

Ambitie

Het is de ambitie van de Green Deal voor de binnenvaart: minimaal 40 procent minder CO₂-uitstoot in 2030 en nagenoeg klimaatneutraal in 2050. Het is ook gelukt in deze Green Deal nationale afspraken te maken over verduurzaming van de zeevaart. Ondanks het mondiale speelveld. Ook hier een forse ambitie met 70 procent minder uitstoot in 2050. Een stuk ambitieuzer dan men internationaal al heeft afgesproken binnen de IMO-stuctuur.

leaderboard