Overslaan en naar de inhoud gaan
sluis
Een echte blikvanger is de nieuwe bediencentrale in Amerongen. Foto Rijkswaterstaat/ Thea van den Heuvel

Tevredenheid over afgeronde renovatieklus 'stuwensemble'

De renovatie van het zogeheten stuwensemble Nederrijn en Lek is gereed. De sluizen en stuwen van de complexen in Driel, Amerongen en Hagestein kunnen komende jaren weer veilig en betrouwbaar functioneren. Met vertegenwoordigers van de beroepsvaart en de recreatievaart kijkt Rijkswaterstaat tevreden terug op de renovatieklus en wat die heeft opgeleverd.

De stuwcomplexen en sluizen zorgen onder meer voor voldoende waterpeil (ook wel de ‘kraan’ van Nederland genoemd) om de scheepvaart vlot en veilig te laten doorvaren op de Nederrijn, Lek en IJssel. Jaarlijks passeren 39.000 schepen de sluizen. Het stuwensemble is de afgelopen jaren geschikt gemaakt voor 24/7 centrale bediening vanuit de nieuwe bediencentrale in Amerongen.

In de sluizen zelf zijn de sluisdeuren gerenoveerd, betonconstructies zijn gerepareerd en beweegbare delen en technische installaties vervangen. Daarnaast zijn de (veiligheids-) verlichting en de bebording in de kolken vernieuwd, evenals de bolders en haalkommen, die ook nog uitgebreid zijn. Als laatste is de autoafzetplaats vergroot.

Van de renovatie heeft de beroepsvaart wel hinder gehad. “Een aantal maanden was de doorgaande vaart op de rivier gestremd, maar via een omweg wel bereikbaar. Waar gewerkt wordt, heb je nou eenmaal stremming. Gelukkig was er een alternatieve route, hoewel de schepen die tussen Amerongen en Driel moesten lossen wel hinder hadden. Maar is er goed over gecommuniceerd door Rijkswaterstaat, dat scheelt”, zo meldt Fiona Oomen van Binnenvaart Logistiek NL.

Monteur

Oomen heeft van haar collega’s nog geen reacties gehoord: “Maar als deze voor de veiligheid beter zijn, kunnen wij dat alleen maar toejuichen natuurlijk. De centrale 24/7-bediening vanuit Amerongen is ook een vooruitgang. Nadeel: als er kleine dingen aan de hand zijn, moet er eerst een monteur komen.” In Amerongen is er nog wel een sluismeester, maar die moet op zijn post blijven. “Voor de centralisatie moest bij een storing echter ook een monteur ter plaatse komen, omdat de operator zijn post niet mocht verlaten.”

Oomen is overigens erg blij met de nieuwe afzetplaats voor auto’s: “Dat was in het verleden nooit zo’n handige plek. Al met al is het een goede zaak dat de stuwcomplexen gerenoveerd zijn; dat scheelt de komende jaren stremmingen en storingen door achterstallig onderhoud.” (Bron: Rijkswaterstaat)

leaderboard