Overslaan en naar de inhoud gaan
Test autonoom varen helpt de hele binnenvaart vooruit
De Cogge maakt een van haar succesvolle autonome testvaarten, maar: ‘Er moet wel nog een aantal stappen worden gezet’. Foto Projectontwikkelings Maatschappij West-Vlaanderen
Presentatie resultaten Vlaamse proefvaarten op de IJzer

‘Test autonoom varen helpt de hele binnenvaart vooruit’

Na maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom – onbemand en zelfsturend – binnenschip op het riviertje de IJzer in West-Vlaanderen hebben De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven op 11 september in Nieuwpoort de resultaten bekendgemaakt. Het doorlopen van de volledige ontwerpcyclus voor een autonoom binnenvaartuig wordt beschouwd als uniek in de wereld.

Het autonome scheepje, de Cogge genaamd, legde meerdere keren succesvol de testvaarten af over het kilometerslange traject. Onderweg ontweek het schip succesvol diverse statische obstakels. Hiervoor maakte het schip gebruik van geavanceerde sensoren, om de omgeving te observeren en zonder menselijk ingrijpen te navigeren.

cogge

Maar om autonoom varen commercieel op grote schaal mogelijk te maken, moet er wel nog een aantal stappen worden gezet, zo stellen de onderzoekers. “Gedetecteerde obstakels kan je momenteel niet aan de bestaande digitale kaarten toevoegen; schepen kunnen die informatie ook niet onderling delen”, legt professor Peter Slaets uit van de KU Leuven.

Spits

Slaets: “In een volgende fase wordt het autonoom schaalmodel getest in specifieke situaties, zoals bij het aanmeren of een sluis passeren. Daarna gaan we over tot proefvaarten met een schip van het type spits. Het gebruikte schaalmodel wordt vijf meter lang; de bedoeling is om deze technologie toe te passen op schepen van 38,5 meter lang en met een vracht van 250 tot 400 ton, het equivalent van 10 tot 16 grote vrachtwagens”.

leaderboard