Overslaan en naar de inhoud gaan
Terugval van 11,5 procent in overslag North Sea Port
Foto Tom D'haenens
Alleen de overslag van containers stijgt in halfjaarcijfers

Terugval van 11,5 procent in overslag North Sea Port

De havens van North Sea Port boekten in het eerste halfjaar van 2020 een goederenoverslag van de  zeevaart van 32,4 miljoen ton, een daling van 11,5 procent. De coronacrisis liet zich - zoals verwacht - pas echt in het tweede kwartaal voelen. De hardste klappen vielen in de overslag van massagoederen.

Waren de eerste zes maanden van vorig jaar nog goed voor 36,6 miljoen ton aan havenoverslag via zeeschepen, dan was dit in dezelfde periode voor dit jaar 4,2 miljoen ton minder. Kanttekening: het eerste semester van 2019 was het beste ooit de haven van Vlissingen, Borsele, Terneuzen en Gent.

De dalende cijfers zitten in alle sectoren, uitgezonderd bij de containers. Vloeibare bulk daalde met 17,3 procent (1,8 miljoen ton), de droge bulk nam met 7,2 procent af (1,3 miljoen ton), ro/ro kende een terugslag van 29 procent (0,5 miljoen ton) en breakbulk ging er 13 procent op achteruit (0,7 miljoen ton). De verliezen laten zich dus vooral in de overslag van bulkgoederen optekenen.

De overslag van containers ging er evenwel 5,4 procent op vooruit. De groei in de containeroverslag blijft zich ook nu nog steeds verderzetten. Een aantal bedrijven in North Sea Port wist de laatste drie jaar immers nieuwe (lijn-)diensten aan te trekken. Een blijvende opsteker, blijkt nu.

Minder binnenvaart

Voor binnenvaart noteerde North Sea Port deze eerste jaarhelft een overslag van 28 miljoen ton ten opzichte van 29,5 miljoen ton in 2019. Een daling van 5 procent (1,5 miljoen ton). De overslag via binnenvaart houdt beter stand in vergelijking tot zeevaart. Dat komt voornamelijk door het betere eerste kwartaal waar een meeroverslag van 4,2 procent werd behaald ten opzichte van 2019 (0,6 miljoen ton). Het tweede kwartaal toont dan weer een verlies van 14 procent (2,1 miljoen ton). De verliezen zijn terug te vinden in dezelfde sectoren als bij de zeevaart. Dit is een natuurlijk gevolg van North Sea Port als overslagcentrum tussen zeevaart en binnenvaart.

De coronacrisis heeft hiermee de gestage groei van North Sea Port gestopt en hakt stevig in op de goederenoverslag. De grensoverschrijdende haven zegt evenwel uit te zien naar een licht herstel van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart ‘naar het einde van het jaar toe’.

leaderboard