Overslaan en naar de inhoud gaan
hans
ETIS-voorman Hans de Waard.

Tankerschippers in direct overleg met opslagbedrijven

Het eerste directe overleg van tankerschippers-platform ETIS met een vertegenwoordiging van de VOTOB,  de Vereniging van Onafhankelijke Nederlandse Tankopslagbedrijven, heeft afgelopen woensdag 4 juni in Utrecht plaatsgevonden. Deze club staat los van de terminals die EBIS - een omstreden Europees certificeringssysteem voor binnenvaarttankers - verplicht hebben gesteld.

Hoewel het gesprek in eerste instantie kennismakend was ging het al snel ‘de diepte’ in, aldus ETIS-woordvoeder Hans de Waard. Diverse klachten - als het gaat om gedrag en bejegening van bezoekende schippers, alsook de vaak zeer moeizame toegankelijkheid wat betreft het melden van gevaarlijke situaties zijn aan de orde gekomen. Dit werd naar verluidt 'zeer serieus' opgepakt.

ETIS heeft een aantal suggesties aangereikt om die toegankelijkheid te verbeteren. Tankvaart en terminals lopen vaak tegen hetzelfde soort verplichtingen aan, als het gaat om regelgeving. Zoals de schippers en reders het ADN en een certificaat van goedkeuring moeten hebben, zal een terminal zich moeten houden aan bijvoorbeeld het BRZO (Besluit Risico’s Zware Ongevallen uit 2015).

Uit het gesprek bleek ook dat, mede door het steeds complexere werken, er bij de VOTOB - maar ook bij de transporteurs, steeds meer behoefte bestaat aan een ‘managementsysteem voor veiligheid’, waarmee hardware en software alsook administratie en mindset  gecontroleerd dan wel gestuurd kunnen worden, zo laat De Waard weten in een persbericht dat afgelopen pinksterweekeinde is verspreid.

Voorop

De VOTOB loopt hierin voorop en heeft hiervoor een Safety Maturaty Tool in het leven geroepen. Dit vrijwillige systeem is nu zo’n vijf jaar operationeel. Het gaat om bovenwettelijke regels die men zichzelf heeft opgelegd. Als je zelf het initiatief neemt, kan het systeem naar eigen idee inrichten en ben je niet van een ander afhankelijk.

ETIS ziet dat een dergelijk systeem, aangepast voor de tankvaart, zeer goed EBIS zou kunnen vervangen. Een voorwaarde is dan wel dat, indien schepen voldoen aan de criteria, zij als schip gecertificeerd worden en daarmee hun vrijheid kunnen 'herwinnen'. Ook zal de controlerende en handhavende instantie onafhankelijk moeten opereren.

Wat betreft ETIS (Europees Terminal Inspectie Systeem) lijkt nu de tijd rijp, aldus De Waard, om als tankvaartorganisaties en schippersbonden een soortgelijk systeem te gaan ontwikkelen dat qua structuur aansluit op de systemen die op de wal bij de terminals gebruikt worden, zodat data-uitwisseling voor een veilige werkwijze vanzelfsprekend wordt.

Shell

ETIS streeft naar een soortgelijk systeem en zal in de nabije toekomst zeker vaker met de VOTOB  en andere partners in de keten gaan overleggen. Een overleg met Shell is al gepland op 4 juli. ETIS zal een delegatie op haar kantoor in Nijmegen ontvangen waarmee zij het eerste lid van EBIS zijn die direct met de ETIS-schippers in overleg treed.

Daarbij zal ongetwijfeld gesproken worden over de veiligheid, het nut van EBIS in de huidige vorm, de klacht daarover bij de ACM en een klacht in voorbereiding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De Waard: "Hoewel dit heikele onderwerpen zijn waarbij ETIS structureel anders denkt, zijn wij toch blij dat Shell met ons in overleg wil. Wie volgt?"

leaderboard